close
20120403-full

Real-time marketing to bardzo istotny w dzisiejszych czasach sposób komunikacji marek z użytkownikami Internetu. Nie tylko pozwala brandom przybliżyć się do potencjalnych konsumentów, stanowi również świetny sposób na wywoływanie rozgłosu i ułatwia masowe rozprzestrzenianie się marketingowego przekazu.

Real-time marketing w rzeczywistości nie jest pojęciem tak nowym, jak mogłoby się wydawać. Wzmianki na jego temat pojawiły się bowiem w branżowej literaturze już w latach 90-tych. Szersze zastosowanie metoda zyskała jednak wraz ze wzrostem popularności mediów społecznościowych, wśród których narzędziem najczęściej wykorzystywanym do celów RTM-u jest obecnie Twitter.

Choć na Twitterze od dłuższego czasu realizowane są liczne działania marketingowe, medium zyskało większą popularność w branży reklamowej, gdy w trakcie zeszłorocznych rozgrywek Super Bowl marka Oreo zamieściła na kanale przekaz o treści: „You can still dunk in the dark” (wspomniana kreacja nawiązywała do awarii zasilania, podczas której stadion na pół godziny pogrążył się w ciemnościach). Zasięg powyższej  akcji przeszedł oczekiwania samych twórców, a ostateczna liczba retweetów osiągnęła 16 tysięcy udostępnień.

Krytyczni obserwatorzy Twittera twierdzą, iż tego typu komunikacja nie posiada zbyt istotnego wpływu na budowanie wizerunku marki, a kilkanaście tysięcy retweetów stanowi wciąż niewielką liczbę w porównaniu z kampaniami reklamowymi realizowanymi w telewizji. Z drugiej jednak strony omawiane medium pozwala skutecznie kreować zaangażowanie wśród użytkowników marki, a zasięg przekazu może efektywnie wzrosnąć poprzez udostępnianie treści w innych kanałach społecznościowych, z którymi Twitter jest silnie zintegrowany (przykładowo Facebook, Instagram).

Na koniec chciałabym Wam zaprezentować kampanie na Twitterze, które według mnie stanowić mogą wartościowe wzorce:

1. Adidas: #Takethestage photobooth

W 2012 roku marka Adidas przygotowała akcję, w której w jednym z największych centrów handlowych w Europie ustawiony został specjalny automat fotograficzny dedykowany fanom piłki nożnej. Kiedy londyńczycy postanawiali wykonać zdjęcie, wówczas ich oczom ukazywał się David Backham, który zapraszał do zrobienia wspólnych fotografii. Kampania odnosiła się do pozytywnych emocji związanych z kibicowaniem, a pod hashtagiem #Takethestage udostępnionych zostało wiele zdjęć z udziałem ikony światowego futbolu.

2. Virgin Holidays: #Equalmarriage

Tuż po tym, jak w Wielkiej Brytanii zalegalizowane zostały homoseksualne związki małżeńskie, biuro turystyczne Virgin Holidays udostępniło na Twitterze grafikę z hasłem “Same sex marriage bill. Passed. Time for honeymoon”. Choć wydźwięk akcji nie był  spektakularny (kilkaset retweetów), należy docenić markę za szybką reakcję na bieżące wydarzenia oraz wypuszczenie ciekawego i spójnego z działalnością firmy przekazu.

Virgin

3. Kit Kat vs Oreo: Brand battle

W zeszłym roku niejaka Laura Ellen napisała na Twitterze, iż jest wielką fanką czekoladowych przekąsek, a zwłaszcza produktów oferowanych przez Oreo i Kit Kata. Na odpowiedź marek nie trzeba było długo czekać. Już po dwóch dniach Kit Kat opublikował przekaz, w którym zaprosił Oreo do gry w kółko i krzyżyk. Oreo nie dało się jednak zwabić do przegranej z góry bitwy, stworzyło wiec grafikę równie błyskotliwą jak zaczepny post Kit Kata. Powyższa potyczka pokazuje, iż obie marki doskonale rozumieją reguły rządzące w mediach społecznościowych, co więcej udowadnia, iż wojny brandów mogą być prowadzone humorystycznie i z dystansem do twardych celów marketingowych.

 

Oreo

4. Chobani: Fake is only good in Hollywood

Chobani, amerykańska marka jogurtów greckich podczas tegorocznej ceremonii rozdania Oscarów opublikowała przekaz, który był daleki od schlebiania laureatom nagrody. Post, choć nie niósł za sobą pozytywnych emocji, okazał się chytrą i błyskotliwą reklamą firmy, która obiła się szerokim echem również w innych mediach społecznościowych.

Chobani

5. NASA: #RealGravity 

Podczas oscarowej nocy swoje miejsce na Twitterze znalazła również agencja NASA, która w ciekawy sposób pogratulowała twórcom “Grawitacji” zdobycia 7 nagród. W trakcie trwania gali, organizacja publikowała zdjęcia astronautów pracujących na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i obrazy ziemi sfotografowanej z kosmosu. Tweety opatrzone zostały hashtagiem #RealGravity, a ich treść nawiązywała zarówno do wspomnianego filmu, jak i docelowej działalności NASA. W przypadku większości postów liczba retweetów osiągnęła parę tysięcy udostępnień.

NASA

6. Oreo: Dunk in the Dark

Wspomniany w artykule tweet Oreo, który w ciągu godziny udostępniony został ponad 10 tysięcy razy, stał się  zarazem najczęściej omawianą reklamą podczas rozgrywek Super Bowl 2013 – najważniejszego wydarzenia w amerykańskim sporcie.

hatalska7. Arby’s: Hey Pharrell, can we have our hat back?

Ceremonia rozdania nagród Grammy to kolejne ważne wydarzenie, które może zostać wykorzystane przez marki do podjęcia działań z zakresu RTM-u. Podczas tegorocznej gali laury za najciekawszy przekaz reklamowy zebrała sieć restauracji Arby’s, która opublikowała tweeta następującej treści:

ArbysW humorystycznym poście firma nawiązała do przydużego kapelusza Pharrella Williamsa, który stanowił tego dnia część wyjściowej kreacji muzyka. Kapelusz miał zostać rzekomo skradziony z logo marki. 😉 Zwieńczeniem akcji była odpowiedź samego Pharrella, dzięki której zdarzenie zyskało jeszcze większy rozgłos. Do dyskusji włączyły się również inne światowe marki, takie jak: Pepsi czy Hyundai, które pogratulowały sieci Arby’s błyskotliwego tweeta.

pepsi Bez tytułu

Powyższe działania marek są dowodem na to, iż Twitter to elastyczny kanał komunikacji, który nie tylko umożliwia zastosowanie różnorodnych technik reklamy i PR, lecz również pozwala na szybką dystrybucję treści w Internecie. Istotną zaletą medium jest także skrócenie dystansu między użytkownikami portalu, co w przypadku Twittera przenosi praktyki marketingu społecznościowego na zupełnie nową płaszczyznę.

Tags : Adidas TwitterOreo Kit Kat TwitterOreo Super BowlOscary Twitterreal-time marketingTwitter kampanieTwitter marketingTwitter real-time marketing
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych