close
„Who are you” handwritten with white chalk on a blackboard

Ostatnio wpadła mi  ręce wyjątkowa książka – Jesteś marką, autorstwa Joanny Malinowskiej-Parzydło.

Książka porusza temat zarządzania marką osobistą, jest również silnie związana z zagadnieniem samorozwoju, obszarem bardzo mi bliskim, w którym pragnę się w najbliższym czasie kształcić.

Joanna Malinowska-Parzydło to osoba o szerokiej wiedzy z dziedziny marketingu i zarządzania zasobami ludzkimi, to także kobieta posiadająca wysoką samoświadomość i dla mnie ciekawa osobowość, z którą z przyjemnością spotkałabym się na kawę. W swojej książce „Jesteś marką” autorka przedstawia narzędzia i techniki wykorzystywane do zarządzania marką w przedsiębiorstwie oraz modyfikuje je w odpowiedni sposób tak, aby możliwe było odniesienie ich do marki człowieka, a nie marki produktowej.

Książka zapewnia ciekawą i czasem niekomfortową podróż w głąb siebie – ale czy wyjście ze strefy komfortu nie jest tym, co rozwija nas najbardziej? 🙂

Podstawowym celem lektury jest pomoc w zbudowaniu silnej marki osobistej, tzn. wykreowaniu wizerunku opartego na:

  • wyjątkowym i unikalnym pomyśle na siebie,
  • wysyłaniu wiarygodnych i szczerych komunikatów,
  • oferowaniu realnych wartości,
  • chęci i umiejętności dzielenia się z innymi czymś ważnym i potrzebnym.

 

Aby z sukcesem zbudować silną marką osobistą – tzw. markę premium, stanowiącą klucz do pasjonującego i harmonijnego życia, możemy posłużyć się modelem stworzonym na tę potrzebę przez Joannę. Wspomniany model, noszący nazwę BrandYourName@, podzielony został na 6 etapów, do których należą:

  1. KORZYŚCI płynące z wysokiej reputacji – to pierwszy etap budowania silnej marki, służący określeniu, jak postrzegają nas inni. Dzięki narzędziom takim jak mapa mentalna czy audyt reputacji osobistej, możemy sprawdzić, z jakimi wartościami jesteśmy kojarzeni oraz co myślą inni, kiedy słyszą nasze nazwisko.
  2. DIAGNOZA stanu wyjściowego zbudowana na samoświadomości – na tym etapie mamy ocenić jakie są nasze aktualne wartości i zasady, którymi kierujemy się w życiu. Mamy opisać nasze dążenia, które staną się punktem wyjścia do opracowania wizji, misji oraz celów strategicznych, jakie będziemy chcieli w dalszej kolejności osiągnąć. To bardzo ważny i jednocześnie trudny etap, którego przejście zajęło mi sporo czasu. Na co dzień nie mam bowiem zbyt wiele czasu na analizę i nie zastanawiam się godzinami, czy role, które aktualnie pełnię, są całkowicie zgodne z moją wizją życia. To zadanie jest jednak konieczne, aby poznać siebie, wsłuchać się w swój głos wewnętrzny i zastanowić, w którą stronę chcemy naprawdę zmierzać. Ups – zrobiło się nieco górnolotnie, jednak ja tego typu rozważania traktuję bardzo poważnie 🙂
  3. ZASOBY, w tym AUTENTYCZNOŚĆ – po dogłębnej analizie tego, jak jesteśmy postrzegani i jaki jest nasz aktualny fundament życiowy, przychodzi czas na zadanie sobie pytania – jaką chcemy być marką? Określamy więc, z jakimi wartościami pragniemy być kojarzeni, a naszym odbiorcom składamy ponadto realne i zgodne z sumieniem obietnice oraz uczymy się mówić w przekonujący oraz spójny sposób, tzw. językiem korzyści.
  4. STRATEGIA uwzględniająca UNIKALNOŚĆ – na tym etapie dokonujemy analizy naszego aktualnego doświadczenia zawodowego i dotychczasowych osiągnięć, dzięki czemu możemy określić mocne strony, niepospolite talenty i potencjalne przewagi. Efektem prac jest stworzenie Brylantu Marki@ – będącego naszym życiowym drogowskazem.
  5. KOMUNIKACJA zapewniająca WPŁYW – kiedy już wiemy, co chcemy komunikować, warto zastanowić się, w jaki sposób mamy zamiar to robić. Analizujemy, jak pragniemy porozumiewać się w relacjach zawodowych i prywatnych oraz wybieramy odpowiednie narzędzia i techniki, które mają pomóc nam w zbudowaniu efektownej i zgodnej z oczekiwaniami odbiorców komunikacji.
  6. POMIAR gwarantujący długoterminowy SUKCES – po ustaleniu życiowej drogi – strategii, jaką mamy zamiar realizować, warto jest zadbać o wskaźniki pomiaru, które zabezpieczą nas przed ewentualnym zboczeniem ze szlaku. Pozwolą nam również sprawdzić czy osiągnęliśmy zamierzony efekt i czy nasza reputacja jest zgodna z przyjętymi założeniami.

.
Nie miałam czasu, żeby wykonać porządnie wszystkie zadania zawarte w lekturze, czytałam nieco w pośpiechu, poganiana przez inne książki, spoglądające na mnie złowrogo z nocnego stolika. Mimo to, książka zapewniła mi odkrycie sfer życia, uczuć i emocji dotąd mi nieznanych, lepsze poznanie siebie, swoich dotychczasowych decyzji oraz dążeń. Dzięki lekturze mogłam się również choć na chwilę zatrzymać, mieć czas dla siebie i tylko ze sobą, odrobinę intymności, która w dzisiejszych czasach jest przez nas nieco lekceważona.

Tego typu książka to również spore wyzwanie. Lektura stymuluje bowiem do zastanowienia się nad dotychczasowym życiem, dlatego warto wygospodarować sobie więcej czasu, aby nie pominąć żadnej ważnej części naszej życiowej układanki. W lekturze zawarte są często wymagające czasu ćwiczenia, takie jak np. wykonanie bilansu niezbędnego do prac nad strategią marki. Trudność stanowić mogą również zadania, w które mamy zaangażować osoby nam bliskie, których opinia, choć tak bardzo dla nas cenna, może być jednocześnie najbardziej dotkliwa. Przekonanie o nas pochodzące od najbliższych (czasem nie takie jakie chcielibyśmy usłyszeć) może stać się wspaniałym początkiem do rozpoczęcia zmian, pracy nad sobą i długotrwałej przygody prowadzącej nas do osiągnięcia życiowego sukcesu.

Asiu – dziękuję Ci za to, że Twoja książka stała się motorem napędowym mojego życiowego rebrandingu 🙂 Polecam wszystkim, którzy pragną świadomie zarządzać swoim własnym kapitałem, nie boją się zmian i zwyczajnie chcą stać się lepszymi ludźmi. Polecam również tym, którym niestraszne są życiowe wyzwania i są gotowi na realizację WŁASNEGO I PRZEMYŚLANEGO planu na życie 🙂

d716747
Tags : Jesteś markąJoanna Malinowska-Parzydłomarka osobistanarzędzia personal brandingupersonal brandingsamorozwój
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych