close
05835044[1]

Cannes Lions to wyjątkowe wydarzenie na marketingowej mapie eventów.

Nie tylko nagradza wartościowe kreacje, które zdobyły uznanie wśród milionów ludzi na świecie, ale przede wszystkim daje ogląd na trendy i tendencje w rynku reklamy. Jak co roku, wśród zwycięzców nie zabrakło kampanii reklamowych podejmujących tematy społeczne. Tym razem jednak, jury festiwalu nie skupiało się na promowaniu wybranych zagadnień, dopuszczając do głosu wszystkie mniejszości społeczne. Zapraszam do przeglądu zwycięskich kreacji z festiwalu Cannes Lions 2017. 

Fearless Girl – walka o równouprawnienie w korporacyjnej rzeczywistości

Klient: State Street Global Advisors
Realizacja: McCann, Nowy Jork 

W marcu 2017 roku na nowojorskim Manhattanie postawiony został wykonany z brązu pomnik nieustraszonej dziewczynki. Dziewczynka w pewnej siebie pozie, niczym Wonder Woman, stanęła naprzeciw słynnego pomnika szarżującego byka – symbolu amerykańskiej giełdy. Choć to z pozoru prosta i mało efektowna realizacja, to właśnie Fearless Girl triumfowała na tegorocznym festiwalu w Cannes otrzymując 4 nagrody Grand Prix, 10 Złotych Lwów, 3 Srebrne i jednego Brązowego (w tym najważniejsze Tytanowe Lwy wręczane kampaniom przełamującym dotychczasowe standardy reklamowe). Jury konkursu podkreślało, że kampania w prosty, jednak wyraźny sposób dotyka ważnych i aktualnych tematów, a jej realizacja, jaką jest rzeźba małej-wielkiej dziewczynki, ma ponadczasowy charakter. W przypadku samej kampanii nie obyło się bez kontrowersji – Arturo Di Modica, autor rzeźby byka, zażądał przeniesienia swojego posągu w inne miejsce, jako że dziewczynka zmienia wymowę jego rzeźby 😉

Meet Graham – Graham to pierwszy człowiek, który wychodzi bez szwanku z wypadku samochodowego. Niestety jeszcze się nie urodził

Klient: Australijska Komisja Wypadków Drogowych
Realizacja: Clemenger BBDO Melbourne

Graham ma zdeformowane i niezgrabne ciało – nieco straszy swoim wyglądem. Z drugiej strony to właśnie dzięki tym zniekształceniom Graham może przeżyć nawet poważny wypadek samochodowy. Wirtualny twór zaprojektowany został na potrzeby kreacji „Meet Graham” przez grupę chirurgów i inżynierów bezpieczeństwa drogowego. Graham posiada wiele sprzyjających bezpieczeństwu cech fizycznych, którym możecie przyjrzeć się z bliska na stronie projektu: http://www.meetgraham.com.au/view-graham. Na festiwalu w Cannes kreacja zdobyła łącznie 29 nagród, w tym dwa Grand Prix w kategorii Health and Wellness i Cyber. W przypadku tej kampanii doszło jednak do małego skandalu. Realizacja została wycofana z rywalizacji o nagrodę w dwóch kategoriach: Titanium i Integrated. Swoją decyzję jury konkursu umotywowało zbyt dużym podobieństwem kreacji do spotu reklamowego „The Natural Born Smoker” z 1985 roku, w którym to zaprezentowany został człowiek, którego ciało przystosowało się do palenia papierosów, tak samo jak ciało Grahama do wypadków samochodowych. Oceńcie zresztą sami:

Beyond Money – Black Mirror przemysłu reklamowego

Klient: Santander Bank
Realizacja: MRM/MC Cann Spain

Futurystyczny serial „Black Mirror” odbił się szerokim echem nie tylko w popkulturze, ale również w przemyśle reklamowym. „Beyond Money” to nie tylko zdobywca Grand Prix w kategorii Entertainment, ale również doskonale zrealizowany i trzymający w napięciu thriller sci-fi, w którym główna bohaterka sprzedaje swoje wspomnienia, pozbywając się ich na zawsze z pamięci. 18-minutowy film jest elementem kampanii „Beyond Money” promującej nową ofertę kierowaną do pokolenia Millennialsów zrealizowanej dla hiszpańskiego banku Santander. Poza promocją produktów bankowych, spot przyczynił się również do zapoczątkowania dyskusji na temat wartości pieniędzy i dóbr materialnych w kontekście prawdziwych przeżyć i emocji. Nic więcej nie napiszę – po prostu musicie to zobaczyć!

Care Counts – solidny CSR, który w Cannes się lubi i szanuje

Klient: Whirlpool
Realizacja: DigitasLBi, Chicago

Kto powiedział, że pralki nie mogą zmieniać świata na lepsze? Otóż mogą i osiągają w tym niezłe efekty 🙂 Firma Whirlpool, znany producent sprzętu AGD, postanowiła wesprzeć walkę z nieobecnością uczniów na lekcjach. Powołując się na dane, iż 20% amerykańskich uczniów, którzy nie mają rano zapewnionych czystych ubrań rezygnuje z pójścia do szkoły,  firma rozpoczęła inicjatywę instalowania w podstawówkach pralek i suszarek, z których bez żadnej opłaty mogą korzystać uczniowie. Dzięki temu, każdego dnia dzieci mogą wziąć do szkoły brudne ubrania, wyprać je i zabrać z powrotem do domu. Kampania „Care Counts”, która zdobyła Grand Prix w kategorii Innovation – Crative Data, to ciekawe case study praktycznego i konkretnego działania, które rozwiązuje codzienne problemy ludzi.

Smart Bell – polski laureat Cannes Lions

Klient: AXA
Realizacja: FCB Warsaw

W dzisiejszym świecie mamy inteligentne lodówki, które informują nas o ilości zapasów, mamy inteligentne odkurzacze, które precyzyjnie sprzątają nasze domy, w końcu mamy też inteligentne dzwonki rowerowe, które czuwają nad naszym bezpieczeństwem na drogach. Projekt „Smart Bell” nagrodzony został Srebrnym Lwem w kategorii Lions Health – Health & Wellness – Insurance. W realizacji główną rolę odgrywa dzwonek rowerowy, który dzięki wykorzystaniu systemu RDS może emitować sygnał ostrzegawczy w głośnikach pobliskich samochodów. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowcy są informowani o zbliżającym się rowerzyście. „Smart Bell” to nowatorskie i pomysłowe rozwiązanie, które w realny sposób może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Projekt cieszy tym bardziej, że jest polskim przedsięwzięciem udowadniającym, że nie tylko podążamy za najnowszymi trendami i technologiami, ale również tworzymy własne, innowacyjne rozwiązania, które śmiało mogą konkurować na arenie międzynarodowej.

Technologia w służbie marketingu

QQ Alert: Hope Never Dies

Klient: QQ
Realizacja: Tencent

Nagrodzona Złotym Lwem w kategorii Cyber kreacja przedstawia rozwiązanie, które dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, w tym m.in. sztucznej inteligencji, pozwala szukać zaginionych osób. Co istotne, narzędzie posiada na swoim koncie realne historie sukcesu, a z jego pomocą udało się już odnaleźć wielu poszukiwanych.

Chat Yourself – ask without shame

Klient: Italia Longeva
Realizacja: Y&R Italia

Chatbot to nadal świeża technologia na rynku. Tego typu rozwiązania zyskują obecnie popularność głównie w obszarach związanych z obsługą klienta, tym bardziej cieszy wykorzystanie ich w zupełnie nowych dziedzinach, takich jak branża medyczna. Kreacja „Chat Yourself”, która otrzymała w Cannes Złotego Lwa w kategorii Mobile, zakłada zastosowanie wirtualnego asystenta przez osoby zmagające się z chorobą Alzheimera. Dzięki chatbotowi chory może w szybki sposób uzyskać informacje dotyczące swoich danych personalnych, lokalizacji, położenia określonych przedmiotów itp. Aplikacja wykorzystuje również notyfikacje push, a także integruje się z Facebookiem, co zapewnia lepsze dopasowanie komunikatów do użytkownika. Rozwiązanie stanowi nie tylko praktyczną pomoc dla osób chorujących na Alzheimera (zwłaszcza we wczesnych stadiach choroby), ale także pozwala unikać poczucia wstydu związanego z zadawaniem rodzinie lub nieznajomym krępujących pytań.

Seem – The Family Way

Klient: RECRUIT LIFESTYLE CO
Realizacja: DENTSU Y&R

W naszym społeczeństwie utarło się przekonanie, że trudności w posiadaniu potomstwa związane są z niepłodnością wśród kobiet. Tym samym zupełnie zapomina się, iż w diagnozowaniu przyczyn niepłodności powinno uczestniczyć oboje partnerów. Kampania „The Family Way” rzuca światło na coraz powszechniejszą niepłodność wśród mężczyzn, która nadal traktowana jest jako temat tabu. Z pomocą przychodzi  zaprezentowane w kreacji rozwiązanie Seem, które pozwala zbadać liczbę plemników w spermie za pomocą smartfona. Twórcy rozwiązania wyszli z założenia, że mężczyznom znacznie łatwiej jest dokonać badania swojego nasienia w domowym zaciszu niż w klinice leczenia niepłodności. Choć moim zdaniem to nieco dziwny pomysł, doczekał się już pierwszych sukcesów – jak deklarują twórcy rozwiązania, 33% mężczyzn, którzy przebadali swoją spermę przy użyciu narzędzia, udało się następnie do kliniki. Chciałoby się rzec – w tym szaleństwie jest metoda 😉

Przeglądając tegorocznych zwycięzców Cannes Lions można wyłonić parę głównych tematów i tendencji, które najczęściej przewijały się w wygranych kreacjach. Należą do nich m.in.:

  • różnorodność – dotycząca poruszania problemów wszystkich mniejszości,
  • użyteczność – związana z praktycznym zastosowaniem zarówno prostych rozwiązań, jak i zaawansowanych technologii w codziennym życiu,
  • aktualność – dotycząca podejmowania bieżących tematów, które obecnie potrzebują nagłośnienia.

Festiwal pokazał również, że branża reklamowa jest obecnie w całkiem dobrej kondycji, a agencje reklamowe podążając ścieżką wytyczoną przez firmy i startupy z Doliny Krzemowej, stają się coraz bardziej innowacyjne i nastawione na rozwiązywanie konkretnych problemów swoich klientów i społeczeństwa.

 

Tags : Cannes Lions najlepsze kampanieCannes Lions podsumowanieCannes Lions relacjaCannes Lions trendytop
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych