close
Innovation in business

Cześć!

Sporo już pisałam na temat tego, jak zmienia się nasze codzienne życie dzięki rozkwitowi nowych technologii oraz jak może wyglądać przyszłość naszego świata opanowanego przez stale rosnącą liczbę nowoczesnych rozwiązań i wynalazków. Czy już w tym momencie trudno jest nam nadążyć za rozwojem technologicznym? To temat rzeka, którym chciałabym zająć się przy okazji kolejnego artykułu. W tym natomiast zamierzam przyjrzeć się nowoczesnym rozwiązaniom komunikacyjnym i transportowym, które już niedługo mogą pojawić się na naszych drogach.

Marnowanie czasu w korkach, wszechobecny hałas, dyskomfort spowodowany przepełnionymi pojazdami – kto z nas nie zetknął się z tymi niedogodnościami podczas podróżowania komunikacją miejską? Rozwiązaniem tych problemów może stać się autobus TEB (Transit Elevated Bus), który tak naprawdę stanowi napędzaną energią elektryczną platformę o wysokości 2,1 metra, długości 22 metrów i szerokości 7,8 metra, pod którą swobodnie mogą przejeżdżać samochody i jednoślady. Twórcami powyższej koncepcji są Chińczycy – przedstawiciele najbardziej zaludnionego obecnie państwa na ziemi, dla których problemy takie jak zakorkowane ulice czy przepełnione autobusy, są szczególnie dotkliwe. Sprawdźcie sami, jak wygląda ten futurystyczny autobus:

Domyślam się, że część z Was mogła już wcześniej słyszeć o tej koncepcji, gdyż pierwszy prototyp autobusu zaprezentowany został w 2010 roku. Na temat pojazdu zrobiło się znów głośno w ostatnim czasie, ponieważ to właśnie tydzień temu – 2 sierpnia, autobus odbył swoją pierwszą jazdę próbną w jednym z chińskich miast.

Przyznam, że sama koncepcja autobusu bardzo mi się podoba, choć pewne wątpliwości budzi jej użyteczność, zwłaszcza w europejskich miastach. Poruszający się wyłącznie po szynach autobus TEB potrzebuje bowiem specjalnie przystosowanej infrastruktury drogowej, co więcej bardziej sprawdza się na drogach, na których nie znajduje się zbyt dużo skrzyżowań czy zjazdów. Takie „monstrum” wymaga również szerokich ulic, a w europejskich miastach często jest dość ciasno. Problem stanowić może także wysokość autobusu – 2,1 metra, która pozwala na swobodny przejazd pod platformą wyłącznie tradycyjnych samochodów osobowych. Samochody dostawcze czy mniejsze ciężarówki, których w końcu jest pełno na miejskich ulicach,  mogłyby się pod nią zwyczajnie nie zmieścić. Wracając jednak do zalet pojazdu – zwróciliście uwagę ile ma przestrzeni w środku? W takim pojeździe z pewnością komfort jazdy jest wysoki, nie wspominając o sprawnym omijaniu korków ulicznych. Producenci podkreślają również niższe koszty eksploatacji autobusu w porównaniu z metrem, a także zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, dzięki napędowi elektrycznemu oraz możliwości przewożenia dużej liczby pasażerów za jednym razem. Tutaj znów pojawia się pytanie – czy tej przestrzeni nie jest za dużo jak na nasze europejskie warunki?

Po pierwszej pomyślnej premierze autobusu w jednym z chińskich miast, pojazd ma trafić do kolejnych miejscowości, by już niebawem regularnie jeździć po chińskich drogach. W planach jest również wprowadzenie autobusu do innych krajów, które borykają się z problemami komunikacyjnymi. Widzicie takie rozwiązanie na polskich ulicach? 😉

Tags : autobus TEBnowe technologiesmart bussmart car
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych