close
super bowl 2018 AI

Jak AI przenika kulturę.

Oglądając filmy z ostatniego roku zauważyłam, że coraz częściej pojawia się motyw sztucznej inteligencji. AI towarzyszy człowiekowi w życiu codziennym, zastępuje współpracowników, znajomych, czy nawet kochanków. Świat wykreowany wirtualnie zaczyna dominować nad światem stworzonym drogą ewolucji, a ludzie i roboty tworzą wspólny ekosystem, w którym trudno odróżnić jednych od drugich.

Tak jak kiedyś popularyzacja mediów społecznościowych sprawiła, że filmach bohaterowie zaczęli komunikować się ze sobą np. przez Facebooka, tak obecnie rozwój sztucznej inteligencji doprowadza do przedstawiania AI w kulturze masowej.

AI w filmach

Wizja przyszłości jest mocno naznaczona trendami, które pojawiają się obecnie. Sprawdźmy kilka ciekawych pozycji filmowych, w których sztuczna inteligencja stanowi nieodzowny element reżyserii filmowej.

Altered Carbon – to serial Netflixa, w której świadomość zapisana jest w postaci cyfrowej, dzięki czemu możliwe jest przenoszenie jej z ciała do ciała. Śmierć w obecnym pojmowaniu nie istnieje – tak długi jak świadomość jest nieuszkodzona, ciała można wymieniać. Choć sam film jest bardzo efektownie zrealizowany, a wątek dość pomysłowy, fabuła czasami rozczarowuje swoją banalnością. Niewątpliwie realizacja, w której ciało stanowi jedynie instrument, wymienialną (a nie integralną) część człowieka, wywołuje mały dysonans poznawczy.

Czarne Lustro – również serial Netflixa, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Często to, co ma być ulepszeniem dla człowieka, staje się jego przekleństwem. Ludzie mogą wymazywać wspomnienia, sprzedawać je, kasować, a nawet stawać się jedynie wspomnieniem. Film mocno wykorzystuje obecnie pojawiające się trendy czy technologie, pokazując je w krzywym zwierciadle.

Blade Runner – to film, w którym zrodzone istoty są wyjątkiem, a to co wyjątkowe odstaje i nie pasuje do całości. Człowiek staje się ofiarą swoich własnych wynalazków, które panują na świecie i ustanawiają porządek.

Poziom, w którym świat składa się głównie ze sztucznej inteligencji lub stanowi jej bardzo istotną część jest obecnie dla nas trudny do wyobrażenia. Jednakże już teraz możemy obserwować wzrost ilości wynalazków z zastosowaniem sztucznej inteligencji (np. Sophia), czy wzrost zastosowania AI w różnych branżach w naszej codzienności.

Ciekawym przykładem dzieła stworzonego przez sztuczną inteligencję jest trailer filmu Morgan, który powstał we współpracy: naukowców z IBM wraz z wytwórnią 20th Century Fox. Trailer został w pełni wygenerowany automatycznie za pomocą algorytmów. Sami oceńcie efekt.

AI w marketingu

Na co dzień raczej nie dostrzegamy obecności AI w naszym życiu. Nie oznacza to jednak, że nie ma wokół nas rozwiązań tego typu. Najbardziej oczywistymi przykładami, które nasuwają się na myśl w pierwszym momencie, są asystenci głosowi (Alexa, Siri, Google Assistant), systemy do rozpoznawania twarzy (np. W IPhone X), czy samo-sterujące mechanizmy. W rzeczywistości jednak przykładem, który towarzyszy większości z nas jest Google, z którego korzysta 98% internautów w Polsce. Google wykorzystuje różne algorytmy związane ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym, aby lepiej dopasowywać doświadczenia w sieci. Marvin Chow, VP Marketing w Google napisał:

Today there’s very little technology at Google that isn’t using AI and machine learning. AI is reinventing existing products, from Maps to YouTube, and it’s powering new experiences.

Być może sami zaczynacie to zauważać, korzystając z różnego rodzaju aplikacji czy systemów. Ja osobiście obserwuję dość znaczące zmiany – kiedyś moja ślepota na banery reklamowe sięgała 100%, obecnie reklamy banerowe przykuwają moją uwagę, kierując ją dość często na odpowiednie strony. Algorytmy są coraz mądrzejsze, a targetowanie coraz bardziej dokładne.

W zakresie bardziej nieoczekiwanego zastosowania w marketingu, możemy się odnieść się do wypierania przez sztuczną inteligencję poszczególnych funkcji w branży marketingowej. W tym zakresie powstał dość fajny artykuł: A guide to whether artificial intelligence will take your ad agency job, w którym wskazuje się, że stanowiska powiązane z danymi (analitycy biznesowi), czy automatyzacją (specjaliści od e-commerce) zostaną prawdopodobnie wypierane. Jeżeli jesteście z działu kreatywnego – możecie czuć się bezpieczni. 😉

Na dowód powyższych słów przedstawię Wam 2 reklamy – jedna stworzona przez AI, a druga przez człowieka, dla tabletek odświeżających oddech Mint Tab z claimem: natychmiastowy, świeży oddech, który utrzymuje się przez 10 minut. Zgadnijcie która reklama została stworzona przez kogo 😉 :

Tak, w tej pierwszej dyrektorem kreatywnym był robot, w tej drugiej – człowiek. Obydwie reklamy poddano głosowaniu, w którym respondenci mieli wypowiedzieć się, która reklama bardziej im się podoba. Szczęśliwie dla prawdziwego dyrektora kreatywnego w McCan, jego reklama w badaniu otrzymała 54% głosów.

Zmiany w otoczeniu

Jesteśmy świadkami coraz bardziej dynamicznych zmian oraz ich daptacji w życiu codziennym. Strach, nie uchroni nas przed ich konsekwencjami, zatem warto być na bieżąco z nowymi implementacjami.

Miejmy tylko nadzieję, że nasza przyszłość nie będzie wyglądać jak na poniższej reklamie 😉

 

Tags : AIAI w reklamachAltered CarbonBlade Runnerczarne lustronetflixsztuczna inteligencjasztuczna inteligencja przykładysztuczna inteligencja w filmachtopwykorzystanie sztucznej inteligencji
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.