close
Johnson and Johnson no tear ad

Jakiś czas temu dostałam genialną książkę na urodziny „Pomysł w reklamie – idee, strategie i kampanie” Peta Barrego. Książka przedstawia nie tylko przykłady świetnych i zarazem prostych reklam, ale również ich analizę. Jeden z modułów dotyczący rodzajów pomysłów w reklamie uważam za szczególnie przydatny. Zadając sobie sprawę z technik możliwych do wykorzystania w celu przedstawienia produktu lub usługi w reklamie, można pomyśleć nad najbardziej adekwatnym sposobem zaprezentowania jego korzyści.

Korzystając z typologii wyróżnionej w książce, wyszukałam dla Was przykłady kampanii, które reprezentują dany model przedstawiania marki w reklamie.

strategia przed i po

Ukazuje w jaki sposób wygląda życie bez produktu oraz po jego zastosowaniu. Dzięki temu uwypukla różnicę i jasno wskazuje na zysk.

przed i po

Strategia tylko przed 

uwypuklenie złego aspektu braku posiadania produktu lub korzystania z usługi.

tylko przed

strategia tylko po:

Ukazuje korzyści związane z użytkowaniem marki. Większość reklam zalicza się do tego typu.

po3

po2

.Strategia typu porada:

Obraca negatywne aspekty wyborów/ czynności w korzyść. Wyraża przesłanie „pomożemy Ci”.

porada

aroma-coffee-wake-up-print-133492-adeevee

strategia typu wiedza:

Ukazuję wiedzę producenta na temat swojego produktu, klienta. Przedstawia właściciela marki jako specjalistę, który jest w stanie zaspokoić wysublimowany gust swojej konsumenta.

wiedza

skoda-octavia-rs-family-racecar-small-42884

strategia oparta na empatii:

Ujawnia stopień więzi konsumenta z marką. Producent przekazuje informacje o zrozumieniu potrzeb i problemów i znalezieniu na nie lekarstwa.

procter-gamble-pampers-comfort-fan-print-84083-adeevee

Johnson and Johnson no tear ad

strategia oparta na prezentacji:

Pokazanie wprost korzyści wynikających z użycia produktu.

wella-liquid-hair-wave-print-7847-adeevee

strategia oparta na dziedzictwie:

Przedstawienie historii i wiedzy firmy.Unikatowa propozycja sprzedażowa wynika ze spuścizny pokoleń.

original_298209_KQn0I2byIz5nKcHDCpX6xkUFb

strategia „właściciel” i „pracownicy”:

Wykorzystuje właściciela w reklamie celem pokazania uczciwości w interesach.

http://www.youtube.com/watch?v=5W9Sqrfsm2U

strategia oparta na pozycjonowaniu produktu:

Uwypukla USP. Pozycjonuje jedną cechę. Można przyjąć, że wszystkie reklamy powinny się na niej opierać w połączeniu z inną z wymienionych strategii.

dove

* W przypadku Dove jest to prawdziwość i naturalność

strategia oparta na repozycjonowaniu produktu:

Wynika ze zmiany strategii przyjętej przez markę. Zmiana może może być spowodowana słabymi wynikami realizowanej strategii lub zmianami w otoczeniu potwierdzonymi wynikami badań.

mc2

strategia porównawcza lub konkurencyjna:

Głównie stosowana przez topowych rywali na rynku jak Pepsi i Coca Cola, Sony i Apple, UPS i DHL czy Fedex. Polega na porównaniu siebie do konkurencji i uwypukleniu różnicy. Ryzykowna ze względu na możliwość dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej przez konkurenta.

fedex-truck-media-145441-adeevee

strategia typu wyzwanie:

Polega na rzuceniu wyzwania konsumentowi „czy temu sprostasz”. Głownie obserwuje się tego typu model w produktach FMCG jak jogurty, szampony czy pasty do zębów.

activia1

 

strategia typu od negatywnej do pozytywnej:

Znudzenie czy negatywny odbiór marki za pomocą jednego trafnego argumentu przekształca się w zaletę.

Think-small.-February-22-1960-VW-Beetle-ad

* Przekształca wadę VW, czyli niewielkie rozmiary samochodu w zalety

strategia logiczna:

Przekonanie konsumenta do czegoś za pomocą logicznego argumentu. Najczęściej: „Nie zrobiłbyś tamtego, więc dlaczego robisz to”.

vegan

strategia cenowa:

Porównanie produktów na zasadzie drogi/ tani lub przedstawienie korzyści wynikającej z ceny.

barato2

* Doskonale pokazuje korzyści wynikające z korzystania z portalu do zakupów grupowych

strategia oparta na uczciwości:

Przyznanie się się do słabości – brak tuszowania wad. Wady jednocześnie oznaczają, że silne są zalety.

pobrane (1)

*Syrop na kaszel - smakuje okropnie lecz działa.

Tags : doskonałe koncepty reklamowenajlepsze reklamyPete Barrypokazanie marki w reklamachPomysł w reklamiesposoby przedstawienia markistrategie reklamowe
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.
  • Michał

    Ciekawa inspiracja!
    Taki Marketing w pigułce 😉

    Może mały konkurs na stworzenie reklamy „czegoś”, w każdej z zaprezentowanych strategii? 🙂
    Chętnie wezmę udział.

    • Katarzyna Wolska

      Hmmm, to mogłoby być ciekawe! pomyślę o konkursie w najbliższym czasie PS jak zwykle wyzwania 😉

  • Pingback: Pomysł w reklamie - Pete Barry | Marketing w pigułce()

  • Świetny artykuł

    • Katarzyna Wolska

      Dzięki! 🙂