close
ads-on-buildings-paint

Ambient niejedno ma oblicze. Sam w sobie nie posiada jednolitej definicji, jednak najbliższa jest mu koncepcja określająca Ambient jako docieranie do konsumentów poprzez wszelkie nieszablonowe działania, często w najmniej spodziewanych miejscach.

Przyczyny powstania Ambientu wynikają przede wszystkim z faktu, iż standardowe kanały komunikacji, takie jak telewizja, radio, magazyny, kino czy Internet – przepełnione są mnóstwem nieskutecznych reklam. Obecnie duża część konsumentów, zwłaszcza tych młodszych, uodparnia się na takie przekazy reklamowe, dlatego coraz trudniej jest do nich dotrzeć. Trend ten może zostać zwalczony dzięki tworzeniu nowych sposobów komunikowania, bazujących na zaskoczeniu oraz pomysłowości. Nowatorskie pomysły oparte na bystrym przekazie, które wpisane są w otoczenie, mogą w niespodziewany i kreatywny sposób dotrzeć do odbiorców i pozostać w ich pamięci. Wtedy nawet najbardziej krytyczni konsumenci będą potrafili docenić skierowane do nich inteligentne reklamy, oparte na kontekście miejsca i wykorzystujące humor.

Jednym z ciekawszych przykładów zastosowania niekonwencjonalnych form w promocji jest Sprite Shower. Koncept przygotowany przez agencję reklamową Ogilvy&Mather, zakładał wykorzystanie dyspozytora do Sprite’a, jako prysznica publicznego dla bywalców plaży w Rio de Janeiro. Zobaczcie sami, w jak pomysłowy sposób reklama Sprite’a została zaadaptowana na terenie plaży i ile radości sprawiał prysznic w nieużywanym wcześniej ku temu miejscu.

Kolejny niekonwencjonalny koncept, który przykuł moją uwagę to zeszłoroczna kampania Nokii w Niemczech. Na ulicach niemieckich miast zostały rozstawione kostki lodu – a w nich? Znajdował się smartfon Nokia Lumia 800, który można było wziąć na własność, ale pod jednym warunkiem. Trzeba go było najpierw wydostać z lodu. Wielu było śmiałków chętnych na darmową Lumię, tak samo jak wiele metod na jej wydobycie. I tak nacechowany twórczym myśleniem koncept sprowokował kreatywne pomysły wśród walczących o telefon, którzy wykorzystywali najdziwniejsze narzędzia aby dostać się do upragnionego gadżetu.

http://www.youtube.com/watch?v=5bno9iI4aVM

Czy będąc uczestnikami festiwalu bądź jakiejś innej masowej imprezy, mieliście okazję skorzystać z kabiny toaletowej, znanej powszechnie jako „TOI TOI”? Tak, tak – ja również poznałam ból wchodzenia do tego miejsca.. Zobaczcie, jak poradzili sobie z problemem „nieprzyjemnych miejsc” organizatorzy  festiwalu „Personal Fest” w Buenos Aires, którzy w niekonwencjonalny sposób przebudowali toalety w miejsca przepełnione muzyką i pozytywnym klimatem. Działania ambientowe z wykorzystaniem toalet stały się nie tylko udogodnieniem dla osób przebywających na imprezie ale również świetnym motorem promocyjnym dla festiwalu na świecie.

 

Na zdjęciach – inne, ciekawe akcje niestandardowe, które mogą stać się dla nas inspiracją:

Organizacja Rethink Breast Cancer – akcja społeczna na rzecz walki z rakiem piersi. Hasła na piersiach typu „Biustonosz to nie jedyne wsparcie, jakiego potrzebują” (Agencja CP+B, Toronto, Kanada)

rethink-breast-cancer-boobyball-stun

 

 

„The sooner you advertise here, the better” Mężczyzna na billboardzie każdego dnia pozbywa się kolejnej części garderoby, dopóki nie zgłosi się nowy reklamodawca z chęcią umieszczenia swojej reklamy. (Y&R Not Just Film, Amsterdam, Holandia)

the sooner

 

 

Coca-Cola „The New Grip Bottle” Challenge: Let people know about how the new Coca-Cola Grip Bottle has a better grip for holding.  (Agencja: Marcel, Paryż, Francja)

Coca-Cola-New-Grip-Bottle

 

 

Oral B – International Flight Mouth (Agencja: Leo Burnett, Tokio, Japonia)

Oral-B-International-Flight-Mouth

 

 

Organizacja WWF – Safe paper. Safe planet. (Agencja: Saatchi&Saatchi, Kopenhaga, Dania).

Safe paper

 

Organizacja Amnesty International „It happens when nobody is watching” . Kampania społeczna dotycząca przemocy domowej. Pierwszy na świecie billboard, który zmienia się pod wpływem tego, jak ktoś na niego patrzy. (Agencja: Jung von Matt, Hamburg, Niemcy).

Amnesty_International_-_It_Happens_When_Nobody_Is_Watching

 

Nic w tym dziwnego, iż zainteresowanie reklamą niestandardową jest nadal wysokie, a przedsiębiorstwa chętnie korzystają z tego kanału komunikacji. Ambient to nie tylko postępowa reklama, stanowiąca doskonałą opozycję dla konwencjonalnych i tradycyjnych działań promocyjnych ale również taka forma prezentacji, która pozwala na ominięcie „radaru konsumenckiego” i dotarcie z komunikatem, zanim zostanie on zdefiniowany jako reklama. I tu leży pies pogrzebany. Reklamodawcy zapominają często, iż przekaz reklamowy, który niosą ze sobą media niekonwencjonalne może być trudny do odczytania, a dla wielu odbiorców zwyczajnie niedostrzegalny. Dlatego twórcy kampanii ambientowych, prócz projektowania bujnego i nowatorskiego projektu reklamy, powinni mieć również na uwadze cel reklamy w ogóle, jakim jest przekazywanie informacji na temat produktów i usług oraz zachęcenie do ich kupna.

Tags : Ambientnajciekawsze kampanie reklamoweniestandardowa reklamaNokia Lumia icerhytmical pottiesSprite Shower
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych