close
Odwalla_2013_Advertising_Mural_BrandFamily

Jako, że temat sztuki jest mi bliski, przyjrzałam się ostatnio kwestii murali, a konkretnie ich miejscu w marketingu. W Polsce jeszcze do niedawna kojarzone głównie z graffiti, ścienne malowidła są artystycznym głosem ulicy, który zdobi ponure zakątki miast (mniej lub bardziej).

Gdzie zatem ich rola w marketingu?

Zapewne zaznajomieni jesteście z widokiem przestrzeni miejskiej zaśmieconej billboardami, tablicami reklamowymi, szyldami i innymi podobnymi nośnikami. Poniższy obraz jest dosyć często spotykany i z reguły budzi negatywne emocje…

e489368b985ba7d39e7e45f857ac7081

Czy na przykładzie powyższego zdjęcia, jak i wielu innych obrazów pochodzących z polskich miast możemy w ogóle mówić o skuteczności reklamy outdoorowej? Ja sama na tyle przywykłam do takich ekspozycji, że nie tylko przechodzę obok nich obojętnie, a wręcz patrzę na nie z odrazą, gdyż zwyczajnie szpecą przestrzeń publiczną. Czasem moją uwagę przykuwają reklamy 3D bądź też takie, które budzą kontrowersje. Jednak szokowanie z wykorzystaniem outdooru (z powodu jego szerokiej dostępności zarówno dla starszych jak i tych najmłodszych odbiorców) nie zawsze pozytywnie wpływa na wizerunek marki.

Tam gdzie rynek staje się przesycony pojawiają się nowe pomysły, które w ciekawy sposób odświeżyć mogą to, co znane i już od dawna stosowane. W przypadku reklamy zewnętrznej są to właśnie murale, które na podstawie moich obserwacji cieszą się pozytywnym feedbackiem w mediach, ludzie publikują je na forach społecznościowych, a przechodnie chętnie zatrzymują się by podziwiać ciekawe, często monumentalne malowidła.

Przygotowałam dla was parę interesujących przykładów wykorzystania murali w marketnigu, na naszym rodzimym polskim rynku. Check this out 🙂

HEYAH i mural 3D przedstawiający łapę Heyah w nowym wymiarze. Rysunek o nazwie „A Freeyah chcesz?” zdobił swego czasu ścianę jednego z warszawskich budynków w centrum miasta.

murale_reklama-mural_heyah_zaniteresowanie

 

Kolejna zaleta murali dla marketingu: możliwość kręcenia making-ofów z akcji. Zwróćcie uwagę na fakt, iż samo malowanie murali jest bardzo efektowne. Tutaj making of z akcji conversa „Shoes are boring, wear sneakers”. (Warszawa)

 

Zastosowaniem murali w celach marketingowych zainteresowała się również w ostatnim czasie dzika&niesforna marka piwa Desperados. Na murze jednej z warszawskich kamienic powstał mural z MechaGodzillą, tym razem jej celem nie stała się jednak zagłada miasta, lecz wsparcie mieszkańców stolicy w walce z ciszą nocną.

 144

Twórcy murala z MechaGodzillą wykazali się nie lada kreatywnością. A to za sprawą wyposażenia potwora w niszczycielski zielony promień, który na stałe wycelowany został w tabliczkę z komunikatem „Cisza nocna obowiązuje od 22:00 do 6:00”. Po wysłaniu pustego SMSa na wskazany numer, Godzilla strzelała zielony laserem we wspomnianą tabliczkę, która opadała z impetem, zwisając ostatecznie na pojedynczym zawiasie.

Młodzieżowa marka Tymbark ożywiła natomiast murale w swym ostatnim spocie reklamowym:

 

Problem dotarcia z informacją do nabywcy nie spotyka jedynie komercyjnych marek ale również organizacje społeczne, które także muszą się mocno powysilać, by ich akcje zostały zauważone.  Mural w przypadku kampanii społecznościowych może być świetnym kanałem uzupełniającym dla działań w TV, Internecie czy na forach społecznościowych.

Czy moglibyście obok takiego murala przejść obojętnie?

mural_big

Popieram murale całym sercem. Mamy w Polsce monotonne krajobrazy, smętne osiedla i szare ulice, które trudno będzie w szybki sposób zastąpić nowymi projektami. Popieram również marki, które na takie kampanie przeznaczają swoje marketingowe budżety.

W ulicznym świecie reklam, w którym słowo przegrywa walkę z obrazem, to właśnie niebanalna grafika zaprezentowana na wielkim formacie zaskakuje swoją obecnością i zatrzymuje naszą uwagę.

 

Tags : mural conversemural desperadosmural heyahmural tymbarkmuralemurale marketingmurale outdoor
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych