close
creatib3ads38

Jak podaje Eurostat w 2011 roku aż 71% śmieci wyprodukowanych w Polsce trafiło na wysypiska śmieci. Pozostałe są kompostowane, poddawane recyklingowi lub spaleniu. Dla porównania średnia w Unii Europejskiej dla śmieci, które lądują na wysypiskach wynosi 37% (pozostałe są przetwarzane), a średnia w Szwajcarii…. ok. 0%. Każdy chyba zauważy, że jest to niezbyt imponujący wynik i Polska raczej pogarsza unijną średnią. W żaden sposób nie należy też pocieszać się faktem, że jeszcze gorzej wypadła Grecja, Bułgaria czy Rumunia (99% śmieci trafia tam na wysypiska!!!).

Jeszcze niedawno nikt w Polsce, pomimo unijnych dyrektyw, nie przejmował się problemem śmieci. Niektóre gminy rozstawiły na osiedlach kolorowe kontenery do segregacji odpadków, a w marketach zagościły pojemniki na zużyte baterie. Jednak wraz ze zbliżaniem się tegorocznej ustawy śmieciowej, zaczęły pojawiać się kampanie społeczne. Miały one oczywiście za zadanie „coś” w Polakach zmienić.

Niestety, jak to zwykle bywa gdy jest się zachowawczym i brakuje pomysłu, kampanie, które do tej pory pojawiły się w telewizji lub Internecie, były praktycznie niezauważone. W jednym spocie do segregacji śmieci zachęcają nas słodkie przedszkolaki, a w innym ksiądz straszy nas ekologicznym grzechem.

Jednak, nawet te dwa spoty wydają się miłe dla oka, zabawne (może nawet ekologiczny grzech do kogoś trafi) i z pomysłem, w porównaniu z kwietniową kampanią Ministerstwa Środowiska „Rozmawiajmy o śmieciach konstruktywnie”. Przyznaje się! Ledwo obejrzałam do końca! (niedowiarków zapraszam tutaj).

Czyżby w Polsce już na starcie zabrakło pomysłów na ciekawe kampanie społeczne o recyklingu? A może za edukacje Polaków powinny wziąć się nie tylko poszczególne Ministerstwa i organizacje rządowe, ale przede wszystkim organizacje Non-Profit skupione na ochronie środowiska? Jest przecież tyle spraw, które warto poruszyć – dzikie wysypiska śmieci, wywożenie śmieci do lasu, podrzucanie sąsiadowi, spalanie plastiku w domowych piecach – tematów starczy dla każdego. Mam nadzieję, że niedługo pojawią się interesujące reklamy, które zrównoważą obecną niemoc twórczą.

O tym, że o segregacji śmieci da się mówić w ciekawy sposób, możemy przekonać się śledząc takie kampanie za granicą. W USA organizacja Keep America Beautiful stworzyła kampanię o zużytej butelce podróżującej przez świat, która szuka swojego miejsca na ziemi (ale romantyczne zakończenie!).

W Rumunii WWF przeprowadził kampanię „Natura nu e reciclabila” (tłum. Natury nie poddasz recyklingowi).

WWF-18 nature cant be recycled

WWF-17

Recykling zaczynają też promować znane marki, co jest oczywiście bardzo korzystne dla ochrony środowiska. Nic tak świetnie nie wbije się w pamięć konsumenta jak szokująca reklama globalnego brandu, w dodatku poruszająca ważne społecznie tematy. Poniższa reklama to efekt współpracy Coca-Coli z Greenpeace w Australii. Prawda, że zapada w pamięć?

http://vimeo.com/65929999

Tags : Coca-cola i Greenpeacekampanie o segregacji śmiecikampanie społeczneochrona środowiskarecykling w Polsce
Katarzyna Krause

The author Katarzyna Krause

pasjonatka kina, konkretnego działania i niebanalnych poglądów