close
Zrzut ekranu 2017-07-09 o 16.53.11

W ostatnim półroczu można zauważyć zwiększone zainteresowanie wykorzystywaniem wirtualnej rzeczywistości, czy sztucznej inteligencji w biznesie. Technologia staje się głównym motorem napędowym kampanii reklamowych, interakcji z klientami, czy procesów w firmach. Nowatorskie podejście nie jest traktowane jako dodatek, tylko jako coraz bardziej istotny aspekt zdobywania przewagi konkurencyjnej. Dlatego wdrożenia komercyjne związane z VR, AR, czy AI nie są już element odległej wizji, a aspektem, który na stałe przenika biznes.

IMPLEMENTACJE

Już obecnie możemy dostrzec zainteresowanie marek inteligentnymi rozwiązaniami. Przykładem może być kampania Burger Kinga, która “zhackowała” Google Home aktywując urządzenie komendą “Ok Google, what is Whooper”. Dzięki temu, każdy asystent głosowy w pobliżu, którego wyemitowana została reklama wyszukiwał hasło. Nieautoryzowane użycie systemu Google spotkało się z szybką reakcją ze strony firmy, która zablokowała hasło, jednakże sama kampania wywołała duży szum medialny.

Nike stworzyło stadion w którym biegacze mogli ścigać się z własnym avatarem. Technologia RFID umiejscowiona w butach uczestników pozwalała na mierzenie dokładnego czasu, a następnie zapisanie wyniku i odtworzenie przebiegu trasy w kolejnej rundzie. Kampania jest świetną realizacją nie tylko ze względu na wykorzystaną technologię, ale również myśl wokół, której została zbudowana – pokonywanie samego siebie.

Poniżej kampania z 2015 marki Coca Cola, która stworzyła technologię pozwalająca na interakcje z przekazem reklamowym za pośrednictwem aplikacji Shazam. W trakcie emitowania spotu, użytkownicy mogli napełniać swoje wirtualne szklanki Colą, co pozwalało otrzymać darmową butelkę napoju.

Coraz częściej innowacje podlegają komercjalizacji, a firmy wykorzystują nowe sposoby komunikacji w marketingowych aktywnościach.

Na rynku polskim obserwuje się głównie kampanie z użyciem head setów do wirtualnej rzeczywistości. Rynek reaguje w reaktywny sposób, czerpiąc pomysły z kampanii zagranicznych. Obserwując jednak zmiany wprowadzane przez firmy związane z nowymi technologiami w zakresie dostępnych narzędzi komunikacyjnych można w bezpośredni sposób czerpać inspiracje i wykorzystywać je do realizacji autorskich wdrożeń (czego życzę).

Zastanówmy się – dlaczego innowacyjne rozwiązania tak szybko przenikają do biznesu?

1. Innowacje technologicznych gigantów

W tym roku odbyły się dwie znaczące konferencje Facebooka oraz Google, na których zaprezentowano szereg innowacji. Ze względu zakres oddziaływania światowych gigantów, rozwiązania są szybko przyswajane przez internautów, i w dalszej kolejności również przez firmy. Na Google I/O 2017 zaprezentowano m.in. Google Lens, Google Google Photos czy Google AssistantGoogle Lens służy do rozpoznawania obiektów w otoczeniu użytkownika za pomocą sztucznej inteligencji. Dzięki temu możliwa jest identyfikacja obiektu i pogłębienie informacji na jego temat. W połączeniu z Google Visual Positioning użytkownik może uzyskać informacje na temat danego biznesu np. recenzji, cen, komentarzy, godzin otwarcia. Od razu po zeskanowaniu np. witryny sklepowej użytkownicy będą wiedzieć, czy dany punkt odpowiada ich wymaganiom i na tej podstawie podjąć decyzję. 

Z kolei ze strony Facebooka dość dużym krokiem w kierunku zmian w komunikacji jest stworzenie wspólnych przestrzeni w wirtualnej rzeczywistości, w której mogą spotykać się internauci (tzw. Facebook Spaces). Siedząc na własnym łóżku można odbywać wycieczki, towarzyskie, czy biznesowe spotkania. Dzięki temu, interakcje w ramach portalu upodabniają się do interakcji offline.

Ponadto Facebook zachęca firmy do wykorzystywania i projektowania nakładek VR i dodawania ich do platformy Camera Effects. Dzięki temu hype związany ze snapchatyzacją komunikacji może zostać wykorzystany przez różne brandy.

AR Studio

Posted by Facebook for Developers on Montag, 17. April 2017

 

Powyższe przykłady pomimo iż są wycinkiem rozwiązań zaprezentowanych na obydwu konferencjach, jasno wskazują kierunki, którymi podążać będą firmy.

2. Demokratyzacja wiedzy

Firmy technologiczne udostępniają wypracowane przez siebie rozwiązania do dalszego rozwoju. Google czy Facebook tworzy platformy wymiany wiedzy, tak aby wspólnie z zewnętrznymi specjalistami pracować nad ulepszeniami. Społeczności deweloperskie przyczyniają się do kontrybucji poprzez wymianę informacji, czy np. open source. Idea ciągłego rozwoju w firmach technologicznych jest silniejsza aniżeli zaborczość o wiedzę. Dlatego na przestrzeni ostatniego roku możemy obserwować znaczne przyspieszenie w pojawianiu się nowych implementacji o charakterze innowacyjnym.

3. Sposób konsumpcji mediów

Technologiczni giganci wdrażając zmiany na masową skalę, przyczyniają się do budowania określonych nawyków. Internauci adaptują się do nowości i oczekują zmian w ramach innych biznesów (np. w zakresie szybkości przekazywania informacji, personalizacji oferty czy wygody zakupu). Dlatego firmy korzystają z innowacji i implementują je w ramach swoich działalności.

Jednym z przykładów przenikania innowacji do biznesu może być wykorzystanie botów na firmowych fanpage’ach, zapewniające internautom przydatne informacje bądź dodatkową rozrywkę. Pod poniższym linkiem możecie sprawdzić bota Gry o Tron https://facebook.com/G0TB0T/  – przyznaję, że można przeprowadzić całkiem ciekawe konwersacje 😉

Zauważyłam, że często innowacje traktowane są jak wisienka na torcie, dodatek, na który miło popatrzeć. Naturalna bariera przed tym co nowe i nieznane, sprawia, że w myślach powtarzamy sobie: „jeszcze nie teraz”. Ten rok pokazuje jednak, jak bardzo granica pomiędzy dodatkiem, a standardem się przesuwa. Wykorzystanie innowacji technologicznych coraz częściej staje się stałym elementem prowadzenia biznesu. Zmiany dzieją się na naszych oczach, a odwlekanie momentu adaptacji do nich, to ryzyko.

Poniżej kilka statystyk na temat AR.

www.bofaml.com
www.bofaml.com

Dodatkowo, na zakończenie pokażę Wam narzędzia, które pozwalają projektować w 3D. Dla mnie te filmiki są jasnym sygnałem na to, że niedługo będziemy mogli obserwować zmiany nie tylko w sposobie komunikacji pomiędzy klientem a firmą, ale również w zakresie wykonywania zawodów powiązanych z produktami cyfrowymi.

Tags : AIARbotyFacebook F8Google I\O 2017interaktywne rozwiązaniakampanie VRnowe technologieVR
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.