close
puzzle-pieces

Ostatnio jadąc tramwajem słuchałam audycji radiowej Global Business z BBC. To co mnie zdziwiło, to rozwijający się trend nazwany masową customizacją. Czy to żart? Połączenie terminów przeciwstawnych czyli masowej produkcji oraz personalizacji brzmi trochę abstrakcyjnie.

Coraz większa konieczność dopasowania produktu do indywidualnych wymagań odbiorcy wynika ze sposobu osiągania przewagi konkurencyjnej względem innych podmiotów na rynku. W jaki sposób produkować przedmiot na masową skalę implementując pomysły poszczególnych osób? Na myśl przychodzi stworzenie super-nowoczesnej technologi, która przenosi projekt klienta na proces produkcyjny.

Takie rozwiązania są wdrażane np. w Tesla Motors, gdzie możliwe jest wyprodukowanie samochodu według specyfikacji klienta. Trudno jednak wyobrazić sobie jak ten model sprawdziłby się przy naprawdę dużej produkcji (tzn. porównywalnej do skali osiąganej przez liderów branży motoryzacyjnej).

Co jest zatem najlepszym przykładem masowej customizacji?

Odpowiedź jest banalnie prosta – są to smartphone’y, które ulegają spersonalizowaniu poprzez zainstalowanie odpowiednich aplikacji. Każdy z nas dostosowuje telefon do swoich potrzeb, dlatego każdy z nas ma skonfigurowany sprzęt w inny sposób. Własny kontekst, dane, aplikacje to elementy świadczące o przynależności do danej osoby i jej wymagań. Cechy nadawane są zatem postprodukcyjnie. Sprytnie!

Rekomendacja wyborów, których dokonujemy zakupując produkty poprzez Internet to również masowa indywidualizacja. Każde nasze kliknięcie myszy to ślad pozostawiony w sieci, zatem reklamy behawioralne to zindywidualizowane komunikaty popychające nas do zakupów, które w gruncie rzeczy są masowe. <brzmi trochę jak zimny ogień, ale każdy z nas wie, że zimny ogień istnieje ;p >

Ostatnio znalazłam kampanię Heinekena, która jest połączeniem masowości, czyli produkcji wielu QR-code’ów
z personalizacją w postaci przekazu konstruowanego przez poszczególne osoby przez co, według mnie, idealnie wpasowuje się w ten termin.

Tags : heinekenindywidualizacja produktu.masowa customizacjamasowa produkcjaU code
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.