close
You Are Your Own Brand, message on paper, smart phone and coffee on table

Cześć Kochani!

Do napisania nowego artykułu natchnęły mnie moje ostatnie obowiązki zawodowe.

Pracuję w firmie Apollogic, która w dużym skrócie zajmuje się konsultingiem SAP oraz tworzeniem aplikacji biznesowych. Brzmi twardo i tak też jest –przedsiębiorstwo działa w specjalistycznej branży, w sektorze B2B (mam świadomość, że odchodzimy od podziałów na B2B oraz B2C i zaczynamy działać w sferze Human to Human. Dla podkreślenia specyfiki branży użyłam jednak sformułowania „B2B”). W tego rodzaju działalności szczególnie istotnymi kanałami komunikacji marketingowej są biznesowe media społecznościowe, takie jak LinkedIn, SlideShare czy Xing. Wpływ powyższych na budowanie świadomości marki i, co ważniejsze, generowanie leadów sprzedażowych, może być efektem działań realizowanych:

  • z poziomu konta firmowego,
  • z poziomu kont osobistych pracowników firmy.
    .

Jestem obecnie w trakcie przygotowywania szkolenia z zakresu budowania marki eksperta na LinkedIn, SlideShare i Xing dla kolegów z pracy. Dziś chciałabym podzielić się z Wami zebranymi informacjami i dobrymi praktykami dotyczącymi personal brandingu na LinkedIn.  

Czy znacie potencjał LinkedIn?

Na początek trochę faktów. LinkedIn to biznesowy portal społecznościowy, wykorzystywany w relacjach zawodowych. Obecnie na świecie znajduje się około  414 milionów użytkowników portalu, którzy pochodzą z ponad 200 krajów. Liczba użytkowników w Polsce według badań megapanelu sięga 2,8 miliona, a w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła o 36%. Nie macie jeszcze profilu prywatnego na LinkedIn? Najwyższa pora to zmienić 🙂

I. Strategiczne podejście

„Wizerunek to nie tylko marka, design, slogan czy łatwy do zapamiętania obraz. Wizerunek to starannie opracowany profil tożsamości danej osoby, instytucji, korporacji, produktu czy usługi”. Daniel J. Boorstin, amerykański prawnik, profesor i historyk

W pierwszej kolejności zachęcam Was do opracowania strategii, która nada kierunek Waszym działaniom i ujednolici Waszą komunikację na portalu. Warto więc zastanowić się nad takimi elementami, jak:

  • Sytuacja wyjściowa – w jakim momencie życia zawodowego obecnie jesteście? Czym się zajmujecie? Jakie są Wasze dotychczasowe osiągnięcia?
  • Mierzalne cele – Co planujecie osiągnąć w przeciągu najbliższego roku? 5 lat? 10 lat?
  • Tematyka – co Was interesuje z zawodowego punktu widzenia? W jakich obszarach się specjalizujecie i możecie dzielić się zdobytą wiedzą?
  • Grupa docelowa – kto ma być odbiorcą tworzonych przez Was treści? Kogo mogą zainteresować?
  • Aktywności – jakie działania zamierzacie realizować na LinkedIn? Czy chcecie skupić się bardziej na tworzeniu artykułów, a może preferujecie przygotowywanie prezentacji?
  • Harmonogram – jak często zamierzacie publikować posty? Dzielić się ciekawymi artykułami?
  • Monitorowanie rezultatów – czy Wasze działania są skuteczne? Czy udało Wam się osiągnąć wyznaczone cele?

Uwierzcie mi – nad opracowaniem powyższej strategii nie spędzicie miesięcy pracy, za to przygotowanie planu działania pozwoli wam żeglować we właściwym i przemyślanym kierunku. Będziecie mieli także okazję wsłuchać się w wewnętrzny głos i zastanowić się nad własnymi celami i dążeniami 🙂

II. Profil

To bardzo ważne, aby Wasz profil spełniał zarówno walory estetyczne, jak i merytoryczne. Oba aspekty mogą w tym samym stopniu przyczynić się do zrealizowania określonych przez Was celów. Zadbajcie więc o takie elementy, jak:

  • Profesjonalne zdjęcie – ale nie takie z Facebooka, gdzie wylegujecie się na słonecznej plaży w Hondurasie 😉 Dobrze odbierane są zdjęcia wykonane w przestrzeniach biurowych/biznesowych. Mogą również nawiązywać do Waszego aktualnego stanowiska. Pamiętajcie! Dzięki profesjonalnemu zdjęciu biznesowemu Wasz profil może być wyświetlony 14 razy częściej niż profil osoby, która nie posiada zdjęcia.
  • Nagłówek – w tym miejscu zazwyczaj podajecie nazwę pełnionego aktualnie stanowiska. Ostatnio zauważalną tendencją na LinkedIn jest tworzenie oryginalnych nagłówków, które nie tylko nawiązują do określonych dziedzin biznesu ale również wyróżniają się formą i grą słów. Zachęcam Was do stworzenia niebanalnego i jednocześnie profesjonalnego nagłówka, który wyeksponuje Wasz profil na tle innych.
  • Sekcje – uzupełnijcie informacje dotyczące zrealizowanych kursów, zdobytych certyfikatów czy przebytych wolontariatów. Dzięki temu udowodnicie Waszą konsekwencję w budowaniu kariery. Jeżeli posiadacie ciekawe zainteresowania, nimi również warto pochwalić się na LinkedIn. Ostatnio, od HR-owca ze znanej międzynarodowej firmy usłyszałam, że jego koncern znacznie chętniej zatrudnia osoby wszechstronne, które poza pracą zawodową realizują swoje własne pasje. Zwróćcie jednak szczególną uwagę na następujące sekcje:
    • Podsumowanie – tutaj możecie rozwinąć informacje zawarte w nagłówku, a także szerzej opisać dotychczasowe doświadczenie. Macie na to aż 2000 znaków! Nie zapomnijcie wypełnić tekstu słowami kluczowymi, związanymi z Waszą obecną profesją. Pozwoli to lepiej wypozycjonować Wasz profil w wyszukiwarce LinkedIn. yio
    • Doświadczenie – wymieńcie stanowiska, dzięki którym zdobiliście różnorodne umiejętności, a także najważniejsze obowiązki, jakie pełnicie obecnie i wykonywaliście wcześniej.
    • Projekty – ta sekcja pozwoli Wam wyeksponować ciekawe przedsięwzięcia, w których braliście udział oraz oznaczyć osoby, z którymi współpracowaliścielinkedinII
    • Publikacje jeżeli macie na swoim koncie publikacje w eksperckiej prasie bądź na specjalistycznych portalach, w tym miejscu warto się nimi pochwalić! Dzięki temu, nie tylko poszerzacie grono Waszych czytelników ale również zbudujecie wizerunek wiarygodnych ekspertów.
    • Umiejętności i referencje – w umiejętnościach pokażcie dotychczas zdobyte skille. Poproście również współpracowników, klientów oraz znajomych o potwierdzenie ich wiarygodności, a także zapytajcie o napisanie referencji, w których zarekomendują współpracę z Wami. W branży IT, w której pracuję, powyższe elementy są skrupulatnie weryfikowane przez rekruterów oraz firmy, które są zainteresowane współpracą z nami.
linked

III. Aktywność

Na Linkedin bądźcie aktywni! Portal już dawno przestał być jedynie miejscem do zakładania wizytówek w sieci. Udzielajcie się na LinkedIn – lajkujcie, komentujcie i udostępniajcie treści innych użytkowników. Publikujcie również wszelkie materiały związane z Waszą karierą i specjalizacją zawodową – zdjęcia, prezentacje, video, a także know-how pochodzący z innych serwisów. Zachęcam Was również do skorzystania z następujących funkcjonalności medium:

  • Publikowanie artykułów – portal posiada swoją własną platformę blogową, która pozwoli Wam w prosty sposób publikować artykuły. Serwis blogowy LinkedIn Pulse jest bardzo intuicyjny w obsłudze i wyglądem przypomina nieco panel WordPressa. Co ważne, treści publikowane za pośrednictwem platformy indeksują się w wyszukiwarce Google! Udostępniając artykuł na platformie Linkedin Pulse, pamiętajcie, aby zadbać o elementy wizualne, które uatrakcyjnią treść. Za pomocą serwisu możecie dodawać do artykułu elementy takie, jak: video, grafiki, linki, cytaty, a także tagi. Po publikacji artykułu warto na bieżąco śledzić statystyki dotyczące wejść na posta, jak również demografii Waszych czytelników. LinkedIn natomiast zadba o rzetelne powiadomienie Waszych kontaktów i followersów o udostępnionym przez Was materiale 🙂
  • SlideShare – od kiedy znana platforma do zamieszczania prezentacji multimedialnych stała się oficjalnie częścią LinkedIn, nabrała jeszcze bardziej biznesowego charakteru. W przypadku kanału SlideShare, duży nacisk kładziony jest na treści wizualne. Warto jest więc dopracować elementy graficzne prezentacji – stworzyć ciekawe infografiki, wykorzystać estetyczne zdjęcia, które od razu przykują uwagę i  powalą Waszych czytelników na kolana 😉 linkedin
  • Udzielanie się na grupach dyskusyjnych – wpisy eksperckie to stara i sprawdzona metoda wykorzystywana w praktykach SEO, a także popularne działanie na LinkedIn, które pozwoli Wam budować markę profesjonalistów w branży! Ostrzegam jednak przed angażowaniem się w wątki polityczne i spory dotyczące wartości. W mojej opinii na LinkedIn warto skupić się na sprawach zawodowych, a kwestie światopoglądowe zostawić na takich kanałach, jak Facebook czy Twitter.
  • Obserwowanie kanałów/mediów/influencerów – zasubskrybujcie interesujące Was kanały oraz media, które poszerzą Waszą wiedzę z konkretnych dziedzin. Obserwujcie również influencerów, którzy na LinkedIn chętnie dzielą się zdobytym doświadczeniem.

.

Na koniec zamieszczam listę moich złotych zasad, które pozwolą Wam osiągnąć sukces na LinkedIn:

  1. Stwórzcie strategię – do budowania marki eksperta na LinkedIn podejdźcie strategicznie. Określcie mierzalne cele, zweryfikujcie grupę docelową, a także zastanówcie się co chcecie tej grupie przekazać. Zadbajcie również o spersonalizowaną i spójną komunikację.
  2. Na bieżąco aktualizujcie profil – pamiętajcie o regularnym uzupełnianiu Waszego profilu o wszystkie istotne wydarzenia z Waszego zawodowego życia. Dzięki temu Wasz profil będzie lepiej wypozycjonowany w wyszukiwarce.
  3. Bądźcie widoczni – pokażcie innym użytkownikom, że jesteście ekspertami w wybranych dziedzinach. Wchodźcie również w interakcje z Waszymi kontaktami, obserwowanymi influencerami czy innymi użytkownikami LinkedIn.
  4. Bądźcie oryginalni – pewnie każdy z Was zna powiedzenie „Wyróżnij się albo zgiń”. Prowadząc profil na LinkedIn unikajcie banalnych haseł i postawcie na kreatywność.
  5. Bądźcie sobą – budujcie markę osobistą w zgodzie ze sobą i własnymi przekonaniami. Nie grajcie kogoś kim nie jesteście – inni użytkownicy to wyczują 😉

Powodzenia! 🙂 Zachęcam Was również do odwiedzenia mojego profilu na LinkedIn!

Bibliografia:

  1. Łukasz Dębski, Jak stworzyć idealny profil na LinkedIn. Wykorzystaj LinkedIn do SEO, 5 października 2015, https://www.linkedin.com/pulse/jak-stworzy%C4%87-idealny-profil-na-linkedin-wykorzystaj-do-%C5%82ukasz-d%C4%99bski.
  2. Łukasz Dębski, Publikuj posty na LinkedIn, 28 maja 2015, http://socjomania.pl/publikuj-posty-na-linkedin.
  3. Katarzyna Młynarczyk, LinkedIn. Podsumowanie kierunków rozwoju serwisu w 2015, 7 stycznia 2016, http://socjomania.pl/linkedin-podsumowanie-roku-2015.
  4. Katarzyna Zięba, Personal Branding. Strategicznie, 1 czerwca 2015, http://www.slideshare.net/KatarzynaZiba1/personal-branding-48858060.

Tags : linkedinlinkedin pulselinkedin trainingmarka osobistapersonal brandingprofil linkedinslideshare
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych