close
Kampanie

Lynch w reklamie. Subiektywny przegląd najciekawszych reklam.

david lynch

Jakiś czas temu odwiedziłam piękny Toruń, w którym wybrałam się na wyczekiwaną przeze mnie wystawę prac Davida Lyncha. I tu mała pauza, ponieważ samego Lyncha ubóstwiam od lat. Jego filmy to dla mnie mieszanka niepokoju połączonego z absurdem i chyba z tego powodu obrazy takie jak Twin Peaks, Wild at Heart czy Mulholland Drive należą do moich ulubionych filmów. Na wystawie mogłam się jednak przekonać, iż Lynch poza pracą reżyserską i aktorską, tworzył również ciekawe i nietuzinkowe spoty reklamowe dla najróżniejszych marek. Z jednej strony zdziwiło mnie, że reżyser, który słynie z bezkompromisowej realizacji swoich wizji artystycznych, podejmuje się tworzenia reklam, w przypadku których musi liczyć się z opiniami osób trzecich. Na całe szczęście Lynch nie należy do przewidywalnych artystów, którzy robią dokładnie to, co im się każe 😉 Zapraszam do subiektywnego przeglądu najciekawszych reklam Davida Lyncha: od perfum, przez kawę, na sprzętach elektronicznych skończywszy.

„Who is Gio”, Giorgio Armani (1992)

„Who is Gio” to spot promujący markę perfum znanego projektanta mody – Giorgio Armaniego. Jest to również moja ulubiona reklama Davida Lyncha, która stanowi piękny ukłon w stronę estetyki kina noir i hitchcockowych klimatów.

„Opium”, Yves Saint Laurent (1992)

„Opium” to melodramatyczna reklama perfum domu mody Yves Saint Laurent. Już sama muzyka wykorzystana w spocie wprowadza odbiorcę w nieco marzycielski i sentymentalny nastrój. W reklamie kamera zagłębia się w ciemne wnętrze buteleczki perfum, a wspomniane ujęcie stanowi znak rozpoznawczy Lyncha. Sprawdźcie sami 🙂

Georgia Coffee (1993)

W 1993 roku David Lynch wyreżyserował serię reklam dla japońskiego producenta kawy, wracając tym samym do świata ze swojego kultowego już serialu – Twin Peaks. Cztery 30-sekundowe spoty reklamowe to w zasadzie mini-seriale, w których możecie śledzić losy Kyle’a MacLachlana jako Dale’a Coopera z FBI, próbującego odnaleźć zaginioną Japonkę – Asami. Każdy ze spotów rozpoczyna się od popularnego motywu muzycznego Angelo Badalamentiego, a poza sierżantem Cooperem, w reklamie występuje również Michael Horse (zastępca szeryfa Hawk) i Catherine E. Coulson (Log Lady).

„Do you speak Micra?”, Micra (2002)

Gdy po raz pierwszy obejrzałam tę reklamę, od razu do głowy przyszło mi skojarzenie z filmem Blade Runner Ridleya Scotta. Wszystko za sprawą futurystycznego klimatu spotu, w tym gigantycznych niebieskich ust, które swym wyglądem przypominają hologramowy billboard. Sama reklama wiernie oddaje również klimat filmów Lyncha, znanych ze swej tajemniczości, zmysłowości czy surrealizmu. Główny koncept komunikacyjny reklamy stworzonej we współpracy z agencją TBWA/G1 to „modtro” – połączenie dwóch słów: retro i modern, które mają odzwierciedlać niejednoznaczną naturę Nissana Micry. David Lynch tak podsumował reklamowy koncept: “Lubię Mikrę, szczególnie reflektory. Są jak klejnoty. I podoba mi się zwrot – czy mówisz Micra? Lubię również połączenie nowoczesności z retro, czego efektem jest modtro – to bardzo dobra koncepcja”.

„The third place”, PayStation 2, SONY (2000)

Pojawienie się na rynku konsoli PlayStation 2 było dla wielu graczy wydarzeniem bez precedensu. Sprzęt od Sony miał wprowadzić fanów gier komputerowych na zupełnie nowy poziom rozrywki. Wyjątkową reklamę konsoli nakręcił David Lych. Reżyser wykorzystał w niej fragmenty swojego słynnego obrazu – „Głowa do wycierania”, nadając jej absurdalny, wręcz schizofreniczny klimat.

W zalewie dzisiejszych hałaśliwych, epatujacych stroboskopową estetyką reklam telewizyjnych, sam fakt produkcji spotów przez Davida Lyncha wydaje się równie surrealistyczny co jego twórczość. A jednak to dziś, po upływie lat, nadal o nich pamiętamy i wpisują się do reklamowego kanonu. Czy to samo będziemy mogli powiedzieć za kilka lat o reklamach dzisiejszych operatorów sieci komórkowych czy sklepów ze sprzętem elektronicznym? 

Tags : cswdavidlynchlynchplaystation 2top
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych