close
tumblr_nolkthVUKU1u8oyeuo1_540

Nigdy nie zastanawiałam się nad tym dłużej (niż kilka nieznacznych chwil), jak od najmłodszych lat jesteśmy indoktrynowani przez otoczenie by kształtować własne ideały, dążenia, seksualność. Przemknęło mi przez myśl, że pewnie sami nie zdajemy sobie sprawy z tego, co wpłynęło na nasze postrzeganie siebie, ale nie debatowałam nad tym dłużej.

Ostatnio pojawił się ktoś, kto zmusił mnie do głębszych przemyśleń – Sonia Sigh australijska artystka i naukowiec, wpadła na pomysł, żeby lalkom dla dzieci nadawać bardziej realny wygląd. Zamiast ciężkiego makijażu, nienaturalne wydętych ust i brokatu na twarzy, maluchy bawią się postaciami, które przypominają wyglądem je same.

tumblr_noomsczyfZ1u8oyeuo2_540
http://treechangedolls.tumblr.com/
tumblr_noomsczyfZ1u8oyeuo3_540
http://treechangedolls.tumblr.com/

W tym momencie zaczynam się zastanawiać jak to jest możliwe, że od najmłodszych lat koncerny oraz media przedstawiają nam określony przez siebie ideał, który ma bardzo niewiele wspólnego z życiem codziennym? Nie znajduję uzasadnienia: po co i dlaczego, skoro naturalnie wyglądająca lalka może być tak zwyczajnie urocza.

Projekt Tree Change Dolls bardzo mi się podoba i żałuję, że powstał dopiero teraz, kiedy moją zabawką stał się laptop. Zachęcam do obejrzenia filmiku, który przedstawia kulisy powstawania projektu.

Powyższy przykład pomimo tego, że jest jednym z wielu, bardzo szybko rozprzestrzenił się w sieci nabierając silnego wydźwięku opiniotwórczego. Dla wielu osób odmienione lalki stały się wyrazem sprzeciwu wobec seksualizacji kobiet od najmłodszych lat. Wraz ze wzrostem świadomości społeczeństwa co do otaczających procesów i ich wpływu, zaczęła pojawiać się coraz większa potrzeba przedstawiania człowieka takiego jakim jest. Dlatego głosy agitujące kanon Barbie nabierają coraz silniejszego wyrazu.

Analizując sam mechanizm popularności pomysłu, mogę wskazać kilka przyczyn jego viralowości:

  • dotyczy wielu ludzi (zasięg)
  • burzy stereotypy (zaskoczenie)
  • pokazuje istotną dla wielu osób problematykę (waga)

.
Three Change Dolls skłoniło mnie do poszukiwań w kwestii redefiniowania utartych kanonów (nierealnego) piękna (poprzez zabawki dla dzieci), a to co udało mi się znaleźć podzieliłam na dwie kategorie:

  • postrzeganie siebie samego
  • przynależność do szerszej struktury – kontekst społeczny

.
Dlatego chciałabym wymienić kilka przykładów pokazujących kierunki ruchu związanego z urealnianiem zabawek.

  1. Inicjatywa Angeliki Sweeting z Miami: stworzenie czarnoskórej lalki z kręconymi, ciemnymi włosami po tym jak jej kilkuletnie córki zaczęły wyrażać niezadowolenie ze swojego wyglądu, przyrównując się do jasnoskórych lalek.
lalka
http://www.dailymail.co.uk
lalka2
http://www.dailymail.co.uk/

2. Alternatywna wersja lalki Barbie Nickolay’a Lamm , która ma bardziej realistyczne i krągłe proporcje.

lalka6
http://www.trendhunter.com/
lalka7
http://www.trendhunter.com

3. Zabawki brytyjskiego producenta Makies, który stworzył linię lalek z niepełnosprawnościami używając technik drukowania 3D (postaci z okularami, aparatami słuchu, kulami oraz znamionami).

ncapable
http://www.dailymail.co.uk

Choć nie wszystkie przykłady mi się podobają, definitywnie posiadają bardzo istotne cechy: zapewnienie większej różnorodności oraz spójności z otaczającą rzeczywistością.

Implementowane zmiany dotyczą kilku płaszczyzn:

  • nabieranie bardziej realnego i naturalnego wyglądu
  • likwidowanie nierówności społecznych
  • likwidowanie nierówności związanych z pochodzeniem

.
Dzięki temu możliwe jest budowanie bardziej prawdziwego obrazu otaczającego świata. Wierzę w to, że częściowo wieczne kompleksy i niezadowolenie kobiet jest wywołane bodźcami nieuświadomionymi, być może właśnie takimi, które zaczęły się już właśnie w dzieciństwie. Zastanawia mnie jak postrzegałybyśmy siebie gdyby ideał (w sumie dlaczego ideał..?) piękna nie był tak mocno przerysowany jak przedstawia to firma Matel. Co o tym sądzicie?

 

Tags : lalki z niepełnosprawnościaminaturalne lalki dla dziecirealistyczne lalkiThree Change Dollswalka z ideałem Barbiewalka ze stereotypami
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.