close
slides-that-rock-5-1024

Nie pamiętam ile razy odpływałam myślami podczas wystąpień różnych prelegentów, błądząc wzrokiem pomiędzy oknem a sufitem i słysząc w tle mamrotanie zamieniające się powoli w usypiającą mantrę. Odnoszę nieodparte wrażenie, że w całej mojej karierze związanej z edukacją, a następnie pracą, przemówienia takie stanowiły większą jej część.

Czy fakt ignorowania przeze mnie mówcy powinien wzbudzać we mnie poczucie winy?
A czy mówca czuł się winny wykazując brak zainteresowania względem swoich słuchaczy?

W tym punkcie pojawia się ważna kwestia, a mianowicie – przyczyna. Prócz niedoskonałego systemu edukacji, który rozparcelowuje cykl rozmnażania płazińców i obleńców na części pierwsze, ignorując wiedzę biznesową, problemem staje się również egocentryzm mówcy. Co to oznacza? Jak określiła Nancy Duarte: zwykle prelegent czuje się bohaterem swojego wystąpienia i nie interesuje się swoim odbiorcą. Sam proces dystrybuowania wiedzy staje się tak istotny, że wszystkie inne przesłanki, czyli cel oraz pożądany rezultat – giną.

The speaker needs the audience more than the audience needs the speaker

Istotą przemówień jest przekazywanie informacji. Dlatego tak ważny jest jest odbiorca, który musi zrozumieć i zaadoptować opisywaną ideę. To od jego reakcji zależy powodzenie lub klęska wystąpienia, więc to on powinien być w konstrukcyjnym centrum prezentacji.

ETAP PRZYGOTOWANIA PREZENTACJI:

Pytania określające ramy prezentacji:

  • Do kogo? – kim jest mój odbiorca, jaki ma poziom wiedzy, czym jest zainteresowany
  • W jakim celu? – czemu ma służyć prezentacja i jaki ma być jej rezultat
  • Co? – co jest meritum wystąpienia, jakie są najważniejsze aspekty tematu, które należy podkreślić
  • Jak? – wybór sposobu/ formy prezentowania

.
Powyższe pytania pozwalają określić sposób komunikacji tzn. w jaki sposób mówić i jakie komunikaty przekazywać tak aby odbiorca zrozumiał przesłanie. Jeżeli poziom wiedzy jest zbyt trudny lub łatwy, słuchacz wyłącza się. Zadaniem mówcy jest natomiast utrzymanie uwagi odbiorcy i przekazanie mu odpowiedniej dawki wiedzy w przystępny i ciekawy sposób, tak aby wywołać określoną reakcję/ rezultat.

Szkicowanie

  • określenie początku, rozwinięcia, zakończenia, wyznaczenie logicznego ciągu
  • praca ze slajdami jako ostatni etap, projektowanie prezentacji na kartce papieru
  • podkreślanie znaczeń obrazami

.
Jest to etap gromadzenia i porządkowania informacji, a następnie selekcjonowania ich. Ułożenie komunikatów w odpowiedniej kolejności oraz dobór zdjęć jest bardzo istotne z punktu widzenia utrzymania zainteresowania odbiorcy. Slajdy powinny korespondować z przekazywaną treścią – podkreślać ją w nieoczywisty sposób (eliminując banalne skojarzenia). Najczęstszym błędem, jest skupianie się na pojedynczych slajdach i rozpoczynanie prac od włączenia Power Pointa, przez co tracimy kontrolę nad całokształtem i ciągiem prezentacji.

8 Tips for an Awesome Powerpoint Presentation

.
Estetyka

  • dobór czytelnej czcionki
  • operowanie kontrastami, dużymi napisami
  • zachowanie spójności – kolorystyka, grafy

.
Estetyka prezentacji może zaszkodzić (dużo tekstu, banalna czcionka, złe kontrasty, pixele na zdjęciach) lub pomóc (grafy, infografiki, obrazy, ładne zdjęcia w dużej rozdzielczości). Aspekty techniczne są zatem istotnym elementem wpływającym na proces przekazywania informacji.

Slides That Rock

 

ETAP PREZENTOWANIA:

  • opowiadanie historii
  • używanie prostego języka
  • operowanie metaforami i skojarzeniami
  • slajdy jako wizualne wsparcie, a nie meritum
  • elementy aktywizujące publiczność: pytania, cisza i zawieszenie głosu, prośba o wykonanie ćwiczenia skierowana do słuchaczy
  • personalny wymiar: odwołanie do własnych odczuć oraz opinii
  • sposób prezentowania: ton głosu, tempo, gestykulacja, mimika, zaangażowanie

.
Pewność siebie, ton głosu i postawa to niewątpliwie elementy, które mają ogromne znaczenie dla odbiorcy (szczególnie jeżeli przyjmiemy założenie, że nasz przekaz to w 70% to język ciała i 30% przekaz werbalny). Kolejnym aspektem jest zaangażowanie odbiorcy i wzbudzenie w nim emocji, co często jest możliwe kiedy nadajemy prezentacji osobisty wymiar.

Myślę, że warto podsumować artykuł wystąpieniem Nancy Duarte, które stanowi mini kompendium wiedzy w zakresie budowania i prowadzenia prezentacji:

Prezentacja to sztuka niepoznana, nieco obca i niepowszechna. Jednocześnie i paradoksalnie to sztuka, z którą mamy do czynienia na co dzień: kiedy to musimy przekazać swój pomysł, przekonać kogoś do swojego zdania, czy też sprzedać produkt bądź usługę. Z pewnością coraz więcej materiałów i przemów wpisujących się w TEDexowski nurt sprawiają, że światełko w tunelu zaczyna być widoczne. Szkoda tylko, że musimy o nie walczyć i że nie jest to wiedza tak oczywista jak rozpoznanie cykli rozwojowych poszczególnych robali 😉

——–

Na koniec i w bonusie chciałabym przeanalizować wystąpienie Jacka Kotarbińskiego, którego już kiedyś określiłam mianem wyśmienitego mówcy. Nie były to słowa rzucone na wiatr lecz efekt analizy wystąpienia.

  • pokazanie ludzkiej twarzy – „Mam problem”: wzbudzenie sympatii odbiorców, zlikwidowanie bariery prelegent/ słuchacz, postawienie siebie na równi
  • elastyczność – odwołanie się do poprzednika, wpisanie się w ciąg prezentacji
  • humor – uatrakcyjnienie przekazu poprzez żart
  • interakcja z publicznością – zadawanie pytań, skłanianie do myślenia
  • operowanie obrazowym przekazem – „Marketing mówi…”
  • operowanie ciszą – dawanie wytchnienia publiczności, wywoływanie aury skupienia
  • case’y – pracowanie na przykładach
  • slajdy jako wsparcie a nie centrum zainteresowania
  • zdjęcia podkreślające treść (szokujące, intrygujące, wywołujące uśmiech na twarzy)
  • odwołania do publiczności – „Wy jako klienci, Wy jako…”, skupienie na problemach odbiorcy i odwołanie się do jego potrzeb

.
Z pewnością dokładniejsza analiza pozwoliłaby na wskazanie większej ilości zastosowanych technik.

Niewątpliwie jednak powyższa prezentacja jest dobrym przykładem przeprowadzania publiczność przez własną historię w angażujący sposób. Dlatego polecam spojrzeć na nią pod kątem narracji i zastanowić jakie elementy można zaimplementować we własnej. 🙂

Tags : dobra prezentacjaelementy skutecznej prezentacjijak zrobić dobrą prezentacjęzaangażowanie odbiorcy
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.