close
PublBox

Publikowanie treści w mediach społecznościowych

Choć zapewne pomyślicie sobie, że prawdziwy Social Media Ninja powinien być uporządkowany i mieć wszystko pod kontrolą, ja przyznam szczerze, że prowadząc Marketing w pigułce często publikowałam treści spontanicznie. Być może, częściowo jest to zasługa tego, że prowadzę profil z informacjami branżowymi (a informacja jest dobra, jak jest świeża), a być może to kwestia przyzwyczajenia. Dlatego kiedy otrzymałam propozycję od platformy PublBox aby ją przetestować. Radość mieszała się z obawami. 😉

A więc, zacznijmy od początku.

PublBox to narzędzie do planowania i publikowania postów na kanałach społecznościowych z jednego miejsca. Dzięki niemu, możliwe jest ustawienie publikacji z wyprzedzeniem, a także automatyzacja procesu – zaplanowany post publikowany jest w kilku wybranych kanałach jednocześnie. Oprócz tego, aplikacja posiada liczne moduły, które wspierają tworzenie treści jak: edytor graficzny, sekcja związana z edukacją czy analityka (o tym później).

Pierwsze kroki z platformą PublBox – oczami użytkownika

Po zalogowaniu się poprzez konto Facebook, zaczęłam eksplorować portal. Od razu ucieszył mnie dość intuicyjny proces konfiguracji, gdzie nie znając platformy w łatwy sposób mogłam przypisać posiadane profile na Social Mediach (nie wywołując przy tym żadnego komunikatu error!). Za pomocą funkcji “add a project” dodałam Marketing w pigułce i podpięłam Facebooka. Następnie tę samą czynność powtórzyłam z profilami firmowymi.

PublBox Dashboard

Oczywiście wtedy jeszcze nie miałam żadnych informacji związanych z aktywnością posiadanych profili, a więc od razu przeszłam do modułu: “Content Strategy”. Jest to moduł, który pomaga wyznaczyć najlepszą strategię publikowania treści. Oznacza to, że po udzieleniu odpowiedzi na pytania odnoszące się do rodzaju biznesu, preferowanej treści i liczby publikacji oraz czasu, na który wyznaczamy strategię, system przedstawia harmonogram wpisów. Przykład możecie zobaczyć na poniższym screenie.

PublBox Content Strategy

W tym miejscu pojawiły się dwa bardzo przydatne elementy. Pierwszy, to ustawienie odpowiednich postów w czasie i wysyłanie powiadomień w momencie, w którym zbliża się dana publikacja. Drugi, to opis rodzajów treści wraz z przykładami, który rozwija się po kliknięciu danego oznaczenia, co jest to szczególnie przydatne w przypadku osób, które zaczynają dopiero tworzyć strategię social mediową.

PublBox Content Strategy

Oczywiście moja dociekliwość nie pozwoliła mi poprzestać na jednym wyniku. Zaczęłam sprawdzać jak będzie się układał harmonogram wpisów jak zmienię parametry oraz jak będzie on wyglądał jeżeli tego nie zrobię. Np. rodzaje treści zmieniły się wraz z wyborem biznesu (co jest dość oczywiste). Natomiast, co mnie zdziwiło, to zmiana harmonogramu (inne daty i pory dnia) przy braku zmiany jakiegokolwiek parametru. Tutaj zaczęłam się zastanawiać – w jaki sposób został stworzony algorytm? Dlaczego akurat wyświetlane są takie, a nie inne dni? Czy jest kilka preferowanych wyników dla takich samych ustawień, które wyrzucane są losowo? W tym miejscu brakowało mi małego zapewnienia ze strony twórców platformy, że algorytm został stworzony w oparciu o konkretną analizę (np. przeanalizowaliśmy miliony danych poprzez …, co było podstawą do stworzenia systemu wyboru harmonogramu etc.).

Tworzenia postów za pomocą platformy Publbox

Kolejnym krokiem było utworzenie postów poprzez “Create a post”. W tym miejscu miałam do wyboru dwie opcje: zaplanuj bądź opublikuj. Publikacja odbywa się w analogiczny sposób jak na profilach w social mediach. Po zaplanowaniu kilku postów, pojawiły się one w zakładce “Smart Calendar”, gdzie przełączając się pomiędzy widokami mogłam przyglądać się swojemu planowi publikacji w ujęciu: tygodniowym, miesięcznym bądź rocznym. Z tego miejsca po kliknięciu danego posta mogłam go edytować, przesunąć, bądź usunąć.

PublBox Create a post

To, czego nie używałam w przypadku Marketingu w pigułce, a co z pewnością okaże się przydatne w firmie, to kreator grafik, czyli “Design editor”. Dlatego postanowiłam go użyć na kanale firmowym. Kreator pozwala na szybkie tworzenie avatarów, cover photo oraz innych postów graficznych. Jest bardzo przydatny w przypadku nieskomplikowanych informacji, które chcemy przedstawić w ładny sposób, bez angażowania czasu grafika.

W trakcie tworzenia posta graficznego zauważyłam, że nie ma możliwości wyboru innego formatu aniżeli domyślny (czyli kwadratowy). Dlatego zaczęłam zastanawiać się, czy będzie on dobrze wyglądał na wszystkich platformach. W tym miejscu muszę przyznać, że na FB oraz Twitterze sprawdził się bardzo dobrze. Jedyną platformą, która przycięła grafikę do formatu prostokąta był Linkedin. Co w tym przypadku wyglądało ok, ponieważ wszystkie najważniejsze informacje zawierały się w centrum grafiki (przyszłościowo jednak, dobrym pomysłem byłoby zróżnicowanie formatów graficznych). Skorzystanie z kreatora jest definitywnie dobrym rozwiązaniem w przypadku prostych informacji – nie musimy negocjować czasu grafika z innymi współpracownikami, bądź outsourcować zlecenia.

Dodatkowe funkcje platformy Publbox

Jak zapewne wiecie, analiza jest jednym z najważniejszych obszarów marketingu. Dlatego, równie ciekawa byłam modułu z raportowaniem wyników. Na platformie znajdziecie dość dokładnie informacje dotyczące zaangażowania, czyli reakcji na dany post. Będziecie mogli dokonywać analizy zbiorczej, gdzie podsumowane są reakcje ze wszystkich zaznaczonych kont oraz analizy indywidualnej, dotyczącej wybranego narzędzia.

PublBox Reports

Z elementów dodatkowych, które pełnią rolę wspierającą, są kursy zawarte w sekcji “Academy”, gdzie można znaleźć informacje dotyczące marketingu w Social Mediach. Znajdziemy w niej artykuły związane z m.in.: funkcjami danych platform społecznościowych, używaniem narzędzi do realizacji określonych celów, sposobami zarządzania treściami, a także tworzeniem kontentu, dopasowanego do rodzaju odbiorców i zarządzaniem strategią w mediach społecznościowych.

PublBox Academy

Jak wiemy Facebook nieustannie ogranicza zasięgi publikowanych postów. Dobrym rozwiązaniem na zwiększanie zasięgu organicznego jest uczestniczenie w konwersacjach w ramach różnych grup. W tym miejscu z pomocą przychodzi funkcja “RSS” na PublBox, która pozwala na obserwowanie grup i prowadzenie dyskusji, co może okazać się jedną z kluczowych wartości dla naszego biznesu. W tym miejscu muszę przyznać, że nie testowałam tej funkcji, dlatego definitywnie muszę to nadrobić w najbliższym czasie.

Podsumowanie i ocena platformy PublBox

Niewątpliwie platforma PublBox jest dobrze skonstruowanym narzędziem, który pozwala uporządkować, a następnie zarządzać swoimi publikacjami w Social mediach. Dzięki ładnie zaprojektowanemu interfejsowi jest dość prosta i wygodna w obsłudze, co przekłada się na jakość pracy z jej użyciem. Podsumowując funkcje i poddając je ocenie, wymieniłabym:

Plusy

  • Ustrukturyzowanie pracy
  • Zautomatyzowanie pracy
  • Podpowiedzi związane z rodzajem i porą publikowanych treści
  • Możliwość uniezależnienia się od zasobów graficznych
  • Możliwość zarządzania wszystkimi kanałami z jednego miejsca
  • Edukacyjny wymiar platformy (zakładka Academy oraz podpowiedzi)
  • Duża intuicyjność i dobry UX platformy
  • Szybki kontakt z obsługą platformy poprzez Chat, Messenger oraz mail

Minusy:

  • Brak możliwości oznaczania w poście innych osób/ fanpage
  • Brak możliwości różnicowania formatów grafik
  • Brak niektórych funkcji np. przeprowadzenie ankiety na FB
  • Brak możliwości edytowania postu po publikacji

Definitywnie w niektórych przypadkach bardziej sprawdzi się publikowanie treści w ramach konkretnego kanału np. przy oznaczaniu we wpisie profili innych osób (są to jednak okazjonalne aktywności używane przy eventach czy np. współpracach). Na co dzień, przy standardowych wpisach, platforma PublBox jest doskonałym rozwiązaniem, aby uporządkować i ulepszać swoją swoje działania w mediach społecznościowych. Dodatkowo twórcy ciągle ulepszają platformę, dlatego w niedługim czasie powstaną dodatkowe funkcje jak: uruchomienie zakładki “Custom Tabs”, która pozwala na przeprowadzenie dedykowanych kampanii (np. konkurs z użyciem zdjęć), czy możliwość wyboru różnych formatów grafik.

Platforma pozwala na uporządkowanie, ustandaryzowane i zarządzanie wpisami, co pozwala nie tylko zwiększyć poczucie wewnętrznego spokoju związanego z poczuciem kontroli, ale lepsze dopasowanie strategii i uporządkowanie jej i przez to osiąganie lepszych efektów związanych z realizacją strategii w Social Mediach.

Dla kogo?

Zastanawiając się nad tym, kto mógłby najbardziej skorzystać na używaniu platformy, przychodzi mi do głowy kilka pomysłów: osoby, które prowadzą własne biznesy, osoby które publikują treści o dość dużym stopniu powtarzalności, osoby, które muszą zarządzać wieloma kanałami naraz. Z pewnością zastosowanie jest dużo szersze, dlatego najlepiej samemu sprawdzić możliwości, które daje platforma PublBox dla własnego biznesu testując narzędzie.  (skorzystajcie z 7-dniowego darmowego trialu).

Tekst powstał przy współpracy z PublBox.

Tags : harmonogram postównarzędzia do zarządzania treściamiplanowanie postówPublBoxsocial mediastrategia w social mediachtop
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.