close
dziecko

Otwierając własne przedsiębiorstwo musimy zatroszczyć się o nazwę. W jaki sposób komunikować światu naszą obecność na rynku? Jest to z pewnością zadanie, które wymaga pewnej dozy kreatywności. Możemy pomóc naszej kreatywności, znając kilka zasad projektowania.

Warto zacząć od brainstormingu – czy to jedno czy kilkuosobowego. Z pewnością pomocne będzie wykorzystanie kartki, gdzie na środku należy spisać profil działalności dużymi literami, a następnie stworzyć listę odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Z czym mi się kojarzy działalność (przymiotniki; słowa: angielskie, polskie; rzeczy; czynności) np. z sukcesem, designem
  • Skojarzenia z rezultatem zaspokojenia potrzeby klienta – reakcje np. oklaski
  • Jaka jest nasza usługa produkt – przymiotniki (jak chcemy żeby była postrzegana) np. profesjonalna, przykuwająca uwagę
  • Co ma wywoływać u odbiorcy np. zwiększać pewność siebie
  • Jakie są skojarzenia niebezpośrednio związane z działalnością- abstrakcyjne porównania np. do świata zwierząt (lew)

Odpowiadając na powyższe pytania eliminujemy chaos informacyjny i przypadkowość pomysłów. W pewien sposób strukturyzujemy również skojarzenia. Nazwa jest pierwszym elementem z jaką klient ma do czynienia, w związku z czym warto wzbudzić pozytywne skojarzenia lub zaciekawić go. Przekaz związany z nazewnictwem może:

  • Skupiać się na tym jaki może być produkt/ czym może być/ co dawać
  • Skupiać się na reakcji odbiorcy
  • Być metaforą
  • Być nazwą niezwiązany bezpośrednio z działalnością

Musimy zdawać sobie sprawę, że wszelkie nazwy, które są abstrakcyjne, będą wymagały większego skupienia na rozpromowaniu ich (gdyż z niczym się nie kojarzą). Dalszą wskazówką będą cechy które powinna mieć nazwa:

  • Ładna w brzmieniu, dźwięczna
  • Łatwa do wypowiedzenia
  • Możliwie krótka i prosta
  • Odrębna, unikalna
  • Spójna z wizerunkiem
  • Nie powinna mieć negatywnych konotacji językowych

Na zakończenie najważniejsza rzecz – jakie są rodzaje nazw:

  • Wywodzące się od nazwiska np. Luis Vitton, Kruk
  • Powtórzenie sylab (aliteracja) np. Tak Tak, Walki Talki
  • Onomatopeizacja np. Ciao, Click
  • Abstrakcja np. Durex
  • Skróty np. Mtv
  • Pozytywne skojarzenia np. Disneyland
  • Nazwy geograficzne np. Amazon
  • Sugerujące korzyści np. Stomil, Delecta

Tags : marka
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.