close
thought-catalog-217861

Pamiętam, że w szkole biegłość w konstruowaniu zdań wielokrotnie złożonych była nagradzana uznaniem nauczycieli. Inteligentnie brzmiące ornamenty, wsadzało się wszędzie gdzie tylko można, aby dać wyraz swojej lotności. Zindoktrynowani takim sposobem pisania, nauczyliśmy się tworzyć trudno przyswajalną gmatwaninę słów. A teraz często plączemy się w tych starych przyzwyczajeniach i silimy się na prostotę.

Obecne dobre praktyki dotyczące copywritingu mocno różnią się od tego, co poznawaliśmy w szkole. Dostosowanie się do nowych zasad, okazuje się nie być proste. Ja osobiście, pilnuję się dość mocno aby nie popłynąć w dyplomatyczno – filozoficzne dywagacje, a czasem i tak moje starania są płonne.

Pomimo, znajomości zasad pisania często pojawiają się w mojej głowie pytania: ale czy można? czy nie za prosto? nie za bezpośrednio? zbyt personalnie? Kiedy ulegam przeświadczeniu, że: nie można, nie wypada, że należy korporacyjnie, nagle okazuje się, że stworzony tekst jest… przyciężkawy.

Wyważenie tekstów zbyt personalnych i suchej korpomowy jest trudne. Stworzenie angażujących tekstów firmowych wymaga przełamania własnych barier, przyzwyczajeń i przyswojenia nowego sposobu pisania. Dlatego dla Was jak i dla siebie podsumowuję kluczowe myśli z książki, którą uważam za majstersztyk – Everybody Writes – Ann Handley. Książka nie tylko przedstawia wskazówki jak pisać dobrze, ale również sama napisana jest z ich uwzględnieniem.

Poniżej kilka sugestii autorki na temat tworzenia tekstów:

  • Nie opowiadaj o sobie, swoim produkcie. Opowiedz dlaczego twój produkt ma znaczenie.
  • Twoja treść ma być ciekawa dla odbiorcy, a nie szefa, czy korporacji.
  • Pokazuj i używaj obrazowych analogii.
  • Nie pisz tylko co czujesz, napisz też dlaczego tak czujesz.
  • Przedstawiaj fakty, prawdziwych ludzi, przykłady, powołuj się na inne opinie.
  • Pisz w prosty, zrozumiały sposób, tak jakbyś mówił do przyjaciela.
  • Wyeliminuj zbędne przysłówki, przymiotniki i korporacyjne zwroty.
  • W paragrafie umieszczaj 2/ 3 zdania.
  • Wyznacz sobie cel jaki ma spełniać tekst, następnie zadawaj pytania: co z tego?
  • Umieszczaj najsilniejsze myśli na samym początku.
  • Umieszczaj osobistą perspektywę, nadaj charakter.
  • Stwórz plan tekstu, napisz pierwszy obrzydliwy draft i przerabiaj go.
  • Powołuj się na źródła i akredytuj je.
  • Komentuj informacje branżowe, które są popularne – Newsjacking.

To co mnie najbardziej uderzyło to dwie kwestie

– to jak wiele firm pisze o sobie, bez uwzględnienia perspektywy klienta: „My jesteśmy, my zrobiliśmy, my stworzyliśmy, udało nam się…

-to jak bardzo zapominamy o tym, żeby odbiorca zrozumiał tekst.

Oczywiście są to wskazówki, które najbardziej zapadły mi w pamięć. Książka przedstawia ich o wiele więcej, więc jeżeli piszecie, polecam ją.

Tags : ann handleycopywritingeverybody writesjak pisaćtopzasady pisania
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.