close
RSS korzyści

Czym jest RSS i komu najbardziej się przyda?

Chociaż prawidłowe rozwinięcie skrótu RSS brzmi RDF Site Summary, to wiele osób używa zwyczajowej nazwy Really Simply Syndication. RRS w wersji 2.0 można zdefiniować jako standard web feed, czyli format danych, który ma trafić do odbiorców, informując o nowych treściach na stronach internetowych. Po dodaniu ich do czytnika RSS zaciągane są nagłówki z subskrybowanych portali. Dzięki temu, użytkownik ma możliwość wyboru interesujących go treści z różnych źródeł w szybki i wygodny sposób. Weźmy jako przykład strony newsowe z branży sportowej. Na pewno masz kilka ulubionych portali, które regularnie, co kilkadziesiąt minut, publikują kolejne doniesienia, fotorelacje, wywiady czy reportaże. Jednak nawet najbardziej oddany kibic nie ma czasu, żeby nieustannie przechodzić z portalu na portal i sprawdzać, czy jest coś nowego do przeczytania. A gdyby tak znał jedynie nagłówki ze wszystkich ulubionych portali i na tej podstawie błyskawicznie decydował, w co kliknie?

Właśnie po to powstał standard RSS. Jeśli więc ktoś zapyta, dla kogo stworzono RSS, odpowiedź jest prosta: dla każdego użytkownika Sieci, który pragnie spersonalizować newsy pod kątem własnych zainteresowań lub redakcyjnych preferencji.

Kto z kolei implementuje kanały RSS na swoje strony internetowe? Robią to redakcje, blogerzy, administratorzy czy właściciele – krótko mówiąc, osoby, które regularnie aktualizują zawartość witryn i zależy im na jak najczęstszych odwiedzinach.

Agregatory RSS są darmowe oraz intuicyjne w obsłudze. Nie narzucają użytkownikom subskrypcji – przeciwnie, to odbiorca decyduje o tym, jakie treści mu się wyświetlają. Od twórcy stron z kolei zależy, jak wiele informacji „przemyci” w ramach kanału RSS.

RSS i analityka w jednym serwisie

Jakie korzyści daje używanie RSS?

Korzyści dla użytkowników:

Gdy jesteś użytkownikiem, który korzysta z czytnika (agregatora) RSS, oszczędzasz czas, który marnuje się na przeskakiwaniu ze strony na stronę w poszukiwaniu ciekawej, aktualnej treści. Co więcej, dodane kanały możesz katalogować, rozdzielając na przykład newsy sportowe, polityczne, meteorologiczne i technologiczne. Ponieważ wiele stron przygotowuje swój własny kanał RSS, masz możliwość stworzenia naprawdę interesującej listy subskrypcji. W czasach, kiedy tak wiele mówi się o medialnym szumie i trudnościach ze znalezieniem wartościowych informacji, możesz ograniczyć się jedynie do stron, które rzeczywiście chcesz oglądać. Wyświetlane w uporządkowany sposób nagłówki sprawiają, że jesteś nieustannie na bieżąco z tym, co Cię interesuje. Nie klikasz w newsy, które są Ci obojętne, masz pewność, że niczego nie przeoczysz i wiesz, jakim zainteresowaniem cieszy się dane wydarzenie. Dbając o porównanie informacji w kilku źródłach, wyrabiasz sobie pełniejszą i trafniejszą opinię na każdy temat.

Oczywiście w tym punkcie należy wspomnieć o dość małej popularności czytników RSS wśród użytkowników internetu, która wynika z rosnącej popularności mediów społecznościowych opierających swój model działania o zagregowane informacje. Nie stanowi to jednak problemu dla twórców treści i osób, których praca opiera się o konsumowanie i dystrybuowanie treści, dla których czytnik może okazać się szczególnie przydatny.

Korzyści dla twórców stron:

W dobie ograniczania zasięgu informacji przez algorytmy mediów społecznościowych, mamy możliwość samodzielnego decydowania, o tym co ma się nam wyświetlać. Osoby odpowiedzialne za komunikację firmy, blogerzy, dziennikarze, i inni specjaliści z pewnością docenią rozwiązanie, które zwiększa szanse na dotarcie do właściwych informacji. Dodatkowo czytnik pozwala na oddzielenie sfery prywatnej od profesjonalnej, co eliminuje ryzyko rozpraszania uwagi. Podsumowując najważniejsze zalety z perspektywy twórcy można wymienić elementy jak:

  • wygoda – wszystkie newsy w jednym miejscu
  • oszczędność czasu – brak konieczności weryfikowania różnych stron
  • szybkość – możliwość reagowania na pojawiające się treści
  • obiektywizacja – możliwość samodzielnego wyboru interesujących treści bez uzależnienia od Edge Ranku
  • rzetelność – porównanie informacji z różnych źródeł

Jak posługiwać się RSS?

Możesz wybrać program (aplikację) lub czytnik online. Do najbardziej znanych narzędzi zaliczają się: Feedly, Inoreader, Tiny Tiny Reader, Reeder, QuiteRSS, CommaFeed, The Old Reader, NewsBlur, Netvibes, Liferea, News360, gReader, BeyondPod, Bloglovin’ czy BazQux Reader. Wiele z wymienionych agregatorów działa na zasadzie wolnego oprogramowania, pozostając do dyspozycji za darmo nie tylko na komputerach stacjonarnych (Windows, Mac OS, Linux), ale również tabletach i smartfonach (Android, iOS, Windows, BlackBerry). Istnieją także specjalne wtyczki do przeglądarek internetowych.

W dobie newsów błyskawicznie rozpowszechnianych w mediach społecznościowych agregator RSS może nadal pełnić rolę podstawowego źródła wartościowych i wiarygodnych doniesień, które czyta się na ekranach komputerów i urządzeń mobilnych. Programy, które wypełniają sporą lukę po wygaszonym w 2013 roku, najpopularniejszym niegdyś programie Google Reader, są dostępne online lub zajmują niewiele pamięci na dysku.

W dość komfortowej sytuacji znajdują się również twórcy i administratorzy stron internetowych. Do zdefiniowania kanału wystarczy bowiem niezbyt rozbudowany kod XML. W Internecie bez trudu znajdziesz przykłady znaczników i ogólnej struktury pliku XML, z którego tworzy się kanał RSS. Co więcej, istnieją wygodne narzędzia do tworzenia i zarządzania feedem, jak np. FeedBurner należący do Google i dostępny po zalogowaniu do konta tej platformy.

Dzięki prowadzeniu kanału RSS zyskujesz w kontekście pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zapewne bardzo zależy Ci na zdobywaniu jak największej liczby wejść, a także interakcji z czytelnikami. Gdy generujesz dobre linki, a jak najwięcej osób dodaje kanał do subskrypcji w swoim narzędziu, zyskujesz praktycznie pod każdym względem. Cały proces można maksymalnie zautomatyzować, co zresztą czynią najaktywniejsze strony WWW, na przykład duże media ogólnotematyczne.

RSS – wygodne narzędzie w zautomatyzowanym serwisie do zarządzania mediami

Jeżeli jesteś twórcą w internecie musisz nie tylko konsumować ogrom treści i w szybki sposób selekcjonować te, które są dla Ciebie najbardziej wartościowe, ale również tworzyć własne w oparciu o zdobyte informacje i analizować dane. Dlatego ciekawym rozwiązaniem z punktu widzenia twórców internetowych jest umieszczenie wszystkich tych funkcji w ramach jednego narzędzia: planowanie publikacji, tworzenie treści, publikowanie ich na różnych kanałach, analiza wyników oraz obserwacja interesujących kanałów. Brzmi dość skomplikowanie, ale tak naprawdę obejmuje działania, które i tak muszą zostać wykonane w ramach w ramach prowadzenia działań content marketingowych w internecie. Dlaczego więc nie zautomatyzować procesu i zebrać wszystkich funkcji w jednym miejscu? 😉

Narzędzie, które na to pozwala opisywaliśmy we wcześniejszym artykule “Jak możesz zwiększyć efektywność w social mediach, historia o PublBox”

Tekst powstał przy współpracy z PublBox.

Tags : co to RSSjak korzystać z RSSnarzędzia dla blogerównarzędzia dla twórcówtopzalety RSSzarządzanie treścią
Wpis Gościnny

The author Wpis Gościnny