close
ankita

Kluczem do sukcesu firmy na rynku jest poznanie preferencji i potrzeb klientów. Własne przekonania na temat tego, jak postrzegają różne aspekty nasi klienci może w większym lub mniejszym stopniu pokrywać się ze stanem faktycznym. Warto zatem zweryfikować swoją opinię i zebrać wartościowe informacje. Można w tym miejscu postawić pytanie – które dane będą wartościowe? Zrozumienie grupy docelowej jest podstawą w podejmowaniu decyzji, a zatem informacje, które ułatwiają ten proces będą istotne dla firmy.

POMOCNE PYTANIA:

  • Co będzie przedmiotem badania
  • Kto będzie podmiotem badania
  • Jaka ma być liczebność próby
  • Jakie narzędzia badawcze powinny być użyte

ZASADY DOTYCZĄCE BUDOWANIA PYTAŃ W ANKIETACH:

1. Dotyczące treści pytań:

  • niezbędności pytania
  • precyzyjności pytania (respondent nie ma wątpliwości o co jest pytany)
  • zdolności respondenta do udzielenia odpowiedzi (fakty, opinie)
  • powiązania z problemem badawczym (pytanie ważne do rozwiązania określonego problemu badawczego)

2. Dotyczące formułowania pytań:

  • jednoznaczności pytania (pytanie o jeden aspekt)
  • odpowiedniego doboru słownictwa (pytania nie sugerujące odpowiedzi)
  • neutralności (brak nacechowania emocjonalnego)

3. Kolejności

  • od ogółu do szczegółu
  • wzbudzania zainteresowania
  • stopniowego wyczerpywania tematu
  • konstrukcji bloków tematycznych
  • od pytań prostszych do trudniejszych
  • od pytań neutralnych po bardziej osobiste
  • pytania metryczkowe (płeć, wiek, miejsce zamieszkania) na końcu

4. Dotyczące instrukcji

  • instrukcja o sposobie udzielania odpowiedzi
  • instrukcja o możliwości wielokrotnego wyboru
  • kierująca procesem pomiaru (np. przejście z pytania 28 do 40)
  • wyjaśniająca skomplikowane słownictwo

Tags : badania marketingoweinstrukcja w ankieciejak konstruować ankietękolejność pytańprofil klientapytania w ankiecietreść ankiety
Katarzyna Wolska

The author Katarzyna Wolska

miłośniczka marketingu, dobrych pomysłów i twórczej kreacji.