close
Estimote

Wchodzicie do sklepu i z łatwością potraficie zlokalizować pożądany produkt, w restauracji zamawiacie danie i dokonujecie płatności bez konieczności czekania na zabieganego kelnera, nie gubicie dzieciaków bawiących się na plaży czy placu zabaw, w końcu nie tracicie czasu na poszukiwanie kluczy i zawsze wiecie o tym, że Wasz kot oddala się za bardzo od domu.

Brzmi interesująco? Przedstawiony świat to nie raj dla przytłoczonego brakiem czasu człowieka XXI wieku. To wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów za pomocą małych, niepozornych urządzeń. Dziś rozmawiać będziemy o beaconach.

Co to są beacony?

To nie czarna magia, która kryje się za działaniem wspomnianych urządzeń. To technologia i na dodatek nie tak skomplikowana jak mogłoby się wydawać. Beacony bowiem to tak naprawdę mikrokomputery, które dzięki wykorzystaniu technologii BLE (Blootooth Low Energy) mogą bez większego problemu skontaktować się z naszym smartfonem. Jeżeli więc znajdujemy się w promieniu kilkadziesiąt metrów, beacony mogą przesłać nam dedykowany komunikat lub też aktywować określone funkcje w telefonie. Technologia BLE przyczynia się również do długiej żywotności baterii, która może być niewymieniana nawet przez 2 lata eksploatacji urządzenia.

Popularyzacja beaconów łączy się również z wiodącym trendem w branży IT, tzw. Internet of Things. IoT znany również pod pojęciem Internetu Rzeczy zakłada, iż poszczególne przedmioty mogą komunikować się ze sobą za pośrednictwem sieci komputerowej. Oznacza to, że lodówka, samochód, sprzęt grający czy też telewizor będą mogły połączyć się z naszym telefonem w celu gromadzenia, przetwarzania lub wymiany danych. Takie działania możliwe będzie właśnie dzięki beaconom, których niewielki rozmiar oraz zasilanie na baterie sprawiają, że mogą zostać umieszczone praktycznie wszędzie – nie tylko w przedmiotach ale również w centrach handlowych, urzędach czy na ulicach. Co ciekawe, beacony to dość niedrogie urządzenia i przewiduje się, że wkrótce będą jeszcze tańsze. Zestaw 3 beaconów od Estimote to koszt 99$. W tej samej cenie możemy zakupić jeden beacon firmy Infinity.

Największym popularyzatorem beaconów jest aktualnie firma Apple, która wykorzystuje rozwiązanie w Apple Store’ach na terenie Stanów Zjednoczonych. Użytkownicy iPhone’ów, dzięki zainstalowanej aplikacji i włączonemu bluetoothowi mogą otrzymywać powiadomienia dotyczące promocji i specjalnych okazji, kiedy tylko znajdą się w sklepie.

Beacony to również domena Polaków, a dokładnie start-upów Estimote czy Infinity, które efektywnie konkurują z zagranicznymi przedsiębiorstwami. W tym roku do grona firm zainteresowanych tematyką beaconów dołączyła również jedna z największych polskich firm informatycznych – Comarch, która na tegorocznej konferencji Comarch Retail Show zaprezentowała własne rozwiązanie w tym zakresie.

Możliwości zastosowań beaconów jest naprawdę wiele, a część z nich została już z sukcesem zaimplementowana. Wśród funkcji, które mają pełnić wspomniane urządzenia, są zarówno te sprzedażowe – związane z promocją produktów i usług, a także te niekomercyjne, które mają stanowić określone korzyści dla społeczeństwa i co za tym idzie, ułatwiać ludziom wykonywanie codziennych obowiązków.

Chciałabym Wam teraz przedstawić przykłady zastosowań beaconów i zarazem pokazać, jak duży potencjał kryje się w tym stosunkowo nieskomplikowanym narzędziu.

Lokalizacja i reklama – The Protection Ad by Nivea

Ciekawy przykład wykorzystania beaconów stanowi kampania reklamowa marki Nivea. Zapewne dobrze znane Wam są próbki kosmetyków dołączane do reklam w prasie. Tym razem zamiast próbek w gazetach pojawiła się specjalna opaska z beaconem, która pełniła funkcję lokalizacyjną. Opaskę należało założyć dziecku na rękę, a następnie zainstalować specjalną aplikację. Zintegrowana z opaską aplikacja pozwalała na kontrolowanie ruchu pociech i informowała, gdy dziecko odchodziło zbyt daleko. Dzięki powyższemu pociechy poczuły trochę więcej swobody, a mamy mogły w spokoju zażywać słonecznych kąpieli 😉 We wspomnianej kampanii wykorzystane zostały możliwości lokalizacyjne beaconów, a sama kreacja uhonorowana została Grand Prix na festiwalu Cannes Lions.

 Biuro rzeczy znalezionych – Beluvv i Tile

Dzięki beaconom możliwe jest lokalizowanie przedmiotów czy zwierząt. Jednym z przykładów jest brelok Tile – urządzenie, które poprzez integrację z dedykowaną aplikacją pozwala na zlokalizowanie dowolnego przedmiotu, do którego zostało przymocowane.

W podobny sposób działa aplikacja BeLuvv, która służy do śledzenia ruchu dzieci i czworonogów.

Everytrap – nie musisz czekać na kelnera

Dobre restauracje zazwyczaj cechuje duża liczba gości i co za tym idzie – długi czas oczekiwania na zagonionego kelnera. Dzięki rozwiązaniom takim jak Everytrap unikniemy nerwowego zniecierpliwienia. Wspomniana aplikacja łączy w sobie system do zamawiania z innowacyjnym programem lojalnościowym. Narzędzie to nie tylko łakomy kąsek dla bywalców restauracji ale również marketingowców. Dzięki Everytrap możliwe jest monitorowanie klientów w czasie rzeczywistym i co za tym idzie, przeprowadzanie zdalnych, targetowanych kampanii reklamowych.

Co więcej, na rynku obecne są już rozwiązania, które pozwalają na dokonywanie wygodnych płatności z wykorzystaniem technologii beaconów. Tak na przykład w wybranych restauracjach w Nowym Jorku czy San Francisco nie będziemy musieli ruszać się od stołu by zapłacić  rachunek. Wszystko to dzięki beaconom zamontowanym przy każdym z restauracyjnych stolików.

Wsparcie dla sprzedaży

Czy zdarzyło Wam się błądzić po sklepach w poszukiwaniu pożądanych produktów? Rozwiązaniem tego problemu są aplikacje oparte na beaconach, które ułatwiają zlokalizowanie konkretnych dóbr, co więcej przekazują wiedzę na temat aktualnych promocji i zniżek oraz pozwalają zdobyć informacje o dostępności produktów w salonach. Wszystko to bez konieczności bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą.

Tego typu rozwiązania nie tylko pełnią funkcję mobilnych asystentów. Beacony mogą bowiem dostarczyć szczegółowe dane dotyczące zachowań konsumentów. Sprawdźcie propozycję od odzieżowego sklepu Macy’s.

Pomysłów związanych z zastosowaniem beaconów jest bardzo wiele. Z marketingowego punktu widzenia, w Polsce jest to nadal świeży i nieodkryty temat. Może dlatego warto zastanowić się nad kampaniami reklamowymi z wykorzystaniem tych rozwiązań. Przewaga bycia pierwszym zwiększa potencjał wirusowy naszych działań, o których następnie głośno jest w mediach społecznościowych.

Planując kampanię z wykorzystaniem beaconów postawmy na kreatywne rozwiązania. Już teraz przeciętny konsument na każdym kroku raczony jest reklamami, których natłok  zaczyna przypominać przekrzykujących się na targowisku handlarzy. Taka niedogodność wiąże się również z marketingowym zastosowaniem beaconów, których popularyzacja może przyczynić się się do generowania na nasze smartfony bezustannych i w ostateczności męczących komunikatów sprzedażowych. Być może słyszeliście już, że kolejnym trendem wśród konsumentów jest unikanie natłoku informacji, z którym spotkaliśmy się w ostatniej dekadzie. Temat rozwinę w kolejnym artykule tymczasem zachęcam do przyjrzenia się bliżej beaconom. Powyższe rozwiązania to już nie przyszłość, to teraźniejszość, w której z powodzeniem odnajdują się również polskie firmy z branży IT.

Tags : beaconbeacon lokalizacjaco to beaconyEstimoteInfinityinternet rzeczyNivea beaconzastosowanie beacon
Joanna Wojciak

The author Joanna Wojciak

koneserka sztuki, wulkan energii i kreatywnych pomysłów, ciekawa świata i nowych wynalazków marketingowych